May 10, 2009

~Rotan~

Bismillahirrahmanirrahim..

BATU PAHAT 9 Mei – Hukuman rotan akan diperkenalkan semula ke atas pelajar yang didapati melanggar disiplin, terlibat dalam kes pergaduhan dan buli di sekolah.

Bagaimanapun, menurut Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi, hukuman tersebut hanya boleh dilaksanakan selepas mendapat persetujuan Peguam Negara.

Katanya, hukuman rotan itu juga jika diluluskan kelak, tidak boleh dilaksanakan sewenang-wenangnya.

Guru-guru yang hendak merotan pelajar, tegas beliau, perlu mematuhi garis panduan dan prosedur yang ditetapkan oleh Peguam Negara.

Langkah berhati-hati itu, katanya, untuk mengelak pihak sekolah atau guru disaman oleh ibu bapa.

‘‘Kita berharap cadangan yang telah dikemukakan kepada Peguam Negara itu mendapat maklum balas sebelum akhir tahun ini.

‘‘Hukuman ini bukan untuk mendera tetapi mendidik para pelajar,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Program Skim Khairat Percuma Sesi 2009/2010 anjuran Parlimen Batu Pahat di Dewan Senggarang di sini, hari ini.

Beliau berkata, walaupun sebelum ini majoriti ibu bapa menyokong agar hukuman merotan dikuatkuasakan semula namun ada beberapa pihak termasuk golongan peguam yang membantahnya.

“Sebab itu sebelum peraturan itu dikuatkuasakan semula, kerajaan merujuk kepada Peguam Negara untuk mendapatkan maklum balas dan cadangan terlebih dahulu,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Batu Pahat mengulas kejadian seorang pelajar tingkatan satu Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Putera Tongkang Pechah Batu Pahat cedera di lutut kiri selepas diserang dan dibelasah sekumpulan 12 pelajar ketika di dalam kelas, baru-baru ini.

Sumber:www.utusan.com.my


Dgn keratan akhbar di atas,aku menyokong sepnuhnya penggunaan rotan di sekolah..Bukn apa,kdg2 dgn mende2 gini la yg akan menjadi pengajaran bg anak2 kecil ni kelak.Dari pengalamn aku sendri,pengalamn drotan tu menjadi sesuatu yg sgt bnilai..mungkin juga aku tidak drotan ketika itu,aku tidak akan berada di MRSM PDRM,Mozac,mahupun UTP..mungkin aku sdg bkeliaran melakukan kejhtn,mengacau anak dara org,menganggu ketenteraman org len...

Tp yg mengecewakn aku,.tindakan sesetegh ibu bapa yg bgitu memanjakn anak mereka..klu anak dihukum atau ddenda di sekolah,esoknya dtg ke skolah,nk jumpa cikgu tersebut dan memarahi cikgu itu..wpon anaknya yg bersalah dlm kes ni..mereka sentiasa ingin memenangkn anak mereka..Ble dbgtu kebenaran,jwpnya 'Mana ada..Anak kami di rumah baek"puih...kata2 anak sgt2 la dpecayai..hingga dtutup kedua telinganya dr  mendgr kenyataaan dr pihak yg lain..klu la idung leh mendengar..(tak logik..haha)..mst dia tutup idong gak..

Anak2 skang pn bukn men manja lg..bj ilang kt ampaian gtau kt parents..pastu parents dtg skola,marh warden..mengong tak mengong??hahah..skit2 nk ngadu..ble la korg nk dewasa cmtu..cmne leh nk rasa life kt asrama klu gtu..skit2 emak..skit2 ayah..tringt kes aku dilempang oleh cikgu aku,dpukol oleh senior,dan mcm2 lg la pengalamn time skolah lu..aku tau,mayb kes ni jd besar(kes pukul a) klu aku gtau ayah aku(ayah aku polis..huhu)...tp aku tau..tu la ragam asrama..tu yg akan mendidik kita..leh gak jd cte kt anak2 nant,cte kt junior..(--tp klu kene pukol smpi 12 org skali gus,mst kene lapor,bhy..leh bwk mati..huhu)..lgpn,hukuman2 yg dbuat cikgu2 ni,bukn la nk menyakitkn mahupn mendera,just nk mendidik kita supaya berubah menjadi lg baek..so pd parents2,dan bakal parents,jgn cuak ye??..haha

Jadi kesimpulannya,sy amat2 menyokong penggunaan rotan kembali di sekolah..sayangkn anak,rotan2kn..hehe..(--semua di atas crite dr pengalamn ye)

Wallahuallam

8 comments:

strawberry said...

ko tak penah kene rotan ke min?
hahhahaa.
:D
mane aci ni..
aku pon penah takkan ko tak penah?
heshhhh!!
meh aku wotan meh!!
:)

Amin Baek said...

uiks..pulak..dlm entry ni ada kot aku ckp aku kene rotan..bc a tol2..ish3..tau a bakal jd cikgu..hehe..nad,nant ko rotan sume murid2 ko wey..bia pdan muka dorg..haha

beliamuda said...

Amin Baek.. mana boleh rotan dia.. haha...

Amin Baek said...

haha..btol2..hek3

strawberry said...

hahaha.
:D
aku cikgu PJ dol!!
nk rotan budak sbb tak lari 10 km?
hahaha.
:D
pasti bdk2 akan datang atletic!!
:D

strawberry said...

hahaha.
:D
aku cikgu PJ dol!!
nk rotan budak sbb tak lari 10 km?
hahaha.
:D
pasti bdk2 akan datang atletic!!
:D

Amin Baek said...

hahaha..leh a...bila dorg tgh lari tu,ko follow a blakng dia..agak2 dia da nk pancit,ko hambat je dia dr blakg..tp jgn ko yg pancit da a??haha

Anonymous said...

[url=http://sapresodas.net/][img]http://vioperdosas.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]office software, [url=http://sapresodas.net/]vista software for sale[/url]
[url=http://sapresodas.net/]can i buy used software[/url] how much software do you want to buy buy software packages
cheap os software [url=http://vioperdosas.net/]buy windows xp pro software[/url] buy cheap microsoft software
[url=http://vioperdosas.net/]shop no fail software[/url] buy dreamweaver cs4
[url=http://sapresodas.net/]downloadable software[/url] buy phone software
discount software in [url=http://vioperdosas.net/]adobe meeting software[/url][/b]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails