Jun 15, 2009

~Rokok~

Bismillahirahmanirrahim

Aku skang ngah bercuti sem.Almaklumla,klu cuti ni,memg biasanya akn dgunakan a tok jumpa memb2 lama.lepak sesama kn.Syukur la dorg sume masih sihat,malah nmpk lagi bgaya dr dulu..chewah..tapi kadang rasa terkilan ble memb2,yang dulunya leh la aku katakan suci ble jumpa,tangan sume da berasap..yg da memg berasap tu,memg kompem a ada lagi..Sayangnya,dorg da bjaya menangani pengaruh mende alah berasap tu 5tahun masa kt skolah,tp ble keluar skolah,tewas cmtu jek??sayang2..Jadi malam ni,nk share skit a,nape rokok ni pada pndgn aku xbest..

1)Terdapat pelbagai fatwa yg dikeluarkan berpendapat bahawa rokok itu haram

  • Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Kali ke 37--23Mac1995(Rokok Haram)

  • Dr Zakaria Al Bari(Rokok haram)
  • Sheikh Hasanain Makhluf(Rokok Haram)..
  • dll..
2)Kandungan dlm rokok yg memg 'superb'..lagi hebat dr cencaluk melaka..ada 'tar' goreng,ada 'nikotin' tumis,'racun tikus' masak asam,selanjutnya ada kt bawah ni..huhu
3)Membazir

Dengan harga yg tinggi,dtmabah dgn pelbagai cukai yg sentiasa meningkt stiap tahun..tp aku pelik,permintaan terhadap rokok tak pernah berkurang,malah bertambah2..Pek 14 pn da nk capai rm10 kot xslah aku a..Teringat pengalaman masa form 4..aku keje part time kt kedai..ada bro nk bli rokok..aku mana a tau harga dia..tgh2 dok mencari label harga,dia ngan selamba je gtau aku harga dia.."Dik,nk jual rokok,kene a tau harga dia..nk ingt harga nya,kene a hisap rokok.."..adeh..malu aku..aku pn ngan rilek gelak jek..(pastu trus hafal harga..haha..tp da xingt since harga pn da brubah)

Balik ke cite asal..let say harga dia per kotak rm10..klu hisap 2 kotak sehari da rm20..klu sminggu..da rm140..peh..byk tu..klu simpan skit2,stahun je da ckup woo bt kawen..haha

"Sesungguhnya orang2 yg membazir itu adalah saudara2 syaitan dan syaitan itu pula adalah makhluk sgt kufur kepada Allah"[17:27]

Berikut merupakan isi yg aku ambik dari sini:

10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK

1. Rokok menjejaskan akal (mental)

2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal

3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain

4. Rokok membahayakan keturunan

5. Rokok mengganggu manusia lain

6. Rokok menimbulkan akhlak buruk

7. Rokok mensia-siakan waktu hidup

8. Rokok bercanggah dengan maruah keislaman

9. Rokok membazirkan harta (wang)

10. Rokok mengandungi dadah (nikotin)



Jadi kawan2..fikir2kanlah..smpi ble anda nk merokok..sedangkan da berapa banyak fatwa dikuarkan anda masa merokok..macam mana klu satu hari da diwartakan tok tidak boleh merokok..adakah anda dpt menhentikan segala tabiat buruk tu..xde kebaikan pn dalam merokok ni..klu ada,sila gtau saya ye..nk kata bunuh nyamuk,rasa byk je nyamuk skang..xkurg2 pn..syukur ke hadrat Ilahi,kerana aku dpt menahan keinginan tok merokok wpon pernah terdetik di hati,pernah dioffer oleh senior..tp pesan ibu abah tak dpt dlupa..smoga aku trus btahan..jadi kawan2,ayuh kita berubah..hentikan lah merokok..lagi2 da nk Ramadhan da ni..prektis2..

wallahuallam

8 comments:

princess irda said...

aku sokong. say no to smoking! :)

beliamuda said...

tu la.. kawan aku yang tak sentuh dulu, dah mula berasap dah.. aish~~

.v.i.v.i.d.i.a.n. said...

jom isap rokok..

Amin Baek said...

irda:yup2..say xnak..hehe

beliamuda:tu a..tkejut aku jumpa memb2 len..muka innocent gle..tgk tgn,da berasap da..huhuh

vivdian:haha..mangkuk nye kamil..katakan xnak pada merokok..haha

SAP Perform said...

tp siyesly, xrase ke klu merokok 2 nmpk macho??
hahaha
pengalaman aku..penah tgk dpn mate org ngaku yg org hisap roko kelihatan jao lg macho dr org yg x..
huhu
(sje nk down ko)

SAP Perform said...

tp siyesly, xrase ke klu merokok 2 nmpk macho??
hahaha
pengalaman aku..penah tgk dpn mate org ngaku yg org hisap roko kelihatan jao lg macho dr org yg x..
huhu
(sje nk down ko)

Amin Baek said...

hahha..
ces2...ye a..mula2 aku rasa pn cm maco gak..
tp pk2 balik,maco pekebenda nye...
sume org da merokok..
so,skang yg xmerokok a lg maco..
haha

Syafiq said...

yup..ak sbg pembawa nama maco pun sgt setuju dgn ko..x maco beb isap rokok ni.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails