Aug 17, 2009

~Ramadhan~

Bismillahirahmanirahim

Alhamdulillah..dengan izinNya dpt lagi aku hidup,dan penting sekali,dapat hidup dengan nafas Islam lg insyaallah..Dengan keizinan yg diberrikan,insyaallah aku teringin tok mengepost sumting setelah agak lama blog ni tak terusik..

Seperti kita sedia maklum,dalam masa lebih kurang 6 hari lagi,insyaallah,kita akan menjengah ke bulan baru,bulan penuh keberkatan,iaitu Ramadhan..Bulan yg penuh dgn tawaran istimewa.

"Hai orang2 beriman diwajibkan atas kalian berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang orang sebelum kalian,agar kalian bertakwa"[2:183]

Puasa bermaksud menahan diri dari membuat perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari.Puasa atau pn shaum adalah perang tersembunyi antara akal dan jasad,di mana kesabaran diri dipupuk ketika ini,tatkala kita berjuang untuk menetang hawa nafsu ..

Puasa bukanlah sekadar menahan kelaparan semata2,puasa merangkumi lengkap aspek kehidupan..Disitulah kebenrana ayat di atas,iaitu untuk menjadikan kita bertakwa..Tidak ada yg dapat menandingi kekutan keutamaan sabar dan takwa dalam melatih diri untuk meninggalkan apa yang dicintai dan menyalahi kebiasaanya,sedangkan ia mampu untuk melakukan nya.Oleh sebab itu,Allah menunjuk kepada hikmmah puasa dan sebab mendorong kepadanya iaitu firmannya 'agar mereka bertakwa'

Adakah kita sudah cukup bersedia menghadap Ramadhan??

Ayuh kawan2 yg beragama Islam,marilah sama2 kita memakmurkan Bulan penuh kelebihan,bulam bonus untuk kita dari Allah..segala amalan pahalanya berlipat kali ganda..dan kita di anugerahkan satu malam,malam yg lebih baek dari 1000 bulan..subhanallah..sungguh Allah itu Ar Rahman Ar Rahim..

"Malam kemuliaan itu lebih baek dari seribu bulan"[97:3]

Pelbagai cara boleh dilakukan demi mendekatkn diri kita kepada Allah..bende paling basic,zikrullah..basahilah bibir2 kita dgn ayat2 indah(bukn ayat2 cinta lak..hehe),kalimah memuji Allah instead of berborak perkara2 kosng..

Basahilah bibir kita ,dengan alunan ayat2 al Quran,sebanyak yg mungkin..cube memaksimumkn penggunaan masa kita dgn membaca al Quran..suke aku nk sentuh di sini,marilah kita sama2 membudayakan pembacaan al Quran di mana sj kita berada..di kelas,di kafe,di jalanan,mahupn di mana2..Inilah kekuatan umat Islam sebenar..

"Sesungguhnya orang2 yg selalu membaca kitab Allah dan melaksanakan solat dan menginfakkn sebagian rezeki yg kami anugerahkan kepadanya dengan diam2 dan terang terangan,mereka itu mengharapkan perdagangan yg tidak akan rugi"[35:29]

Penuhkan lah juga malam2 kita dengan mengingati Allah.dengan terawih,tahajud,dan juga beriktikaf..Insyaallah..kejarlah sebyk mungkin pahala di bulan Ramdhan ini..jika ada sale di kedai2 baju,berduyun2 org datang nk merebut peluang itu..Ni Ramadhan insyaallah tawaran yg tidak mempunyai tandingan..mari kita rebut kn..fastabiqul khaira..

Ni maybe sedikit aktiviti yg kita boleh lakukan,sebenarnya pelbagai lagi aktiviti yg boleh dilakukan.inysaalah semuanya untuk mendekatkn diri kita sekaligus membersihkan jiwa dan hati kita yg kotor dgn maksiat.Semoga kita semua dpt melakukan yg terbaek untuk Ramadhan yg akan datang..Semoga Ramadhan ini lebih baik buatku..

Mari kita sama2 mencari keistimewaan ini..di samping mencari redha Ilahi..

Wallahuallam

5 comments:

aPplurVp said...

alhamdulillah.. Ramadhan tiba lagi.. tapi, kali ini agak sedih, terpaksa berpuasa ramadhan pertama di sini (utp).. balik utk raya pown agak lewat (18 sep malam).. hope2 sy lebih bersemangat utk menjalankan ibadah.. wai?? kerana sblum2 ni, sy jrg hargai blan pose ni.. so, hrp2 bulan pose thn ni akn diisi dengan lebih banyak perkara yg berfaedah, insyaAllah...

beliamuda said...

aku mengesan kelainan dalam entri neh.. takde short form eh? huhu...

ramadhan dah dekat ek..

Abu Huzaifah said...

amin leh pose x?

كتكوت said...

abu... soalan apekah itu???hehe.. slamat mnyambut ramadhan.. smoga cuaca baik sentiasa pd waktu mlm.. :)

Amin Baek said...

applurvp:insyaallah..sama2 menjadikan ramadhan yg terbaek..sbb blum tntu kita akan menghadpi Ramadhan yg akan dtg..insyaallah

nipi:hehe...ko pasan eh..nipi yg sgt alert.hehe..ada komen2 dr kwn2...insyaallah dipraktikkan klu mende yg elok..selamat beramadhan

abu:aku boleh je bu..aku takot ko lak yg takleh..asyik melantak je keje..jgn time ramadhan pn ko melantak ta kre masa..haha

zura:selamat menyambut Ramadhan gak..nape cuaca baik waktu mlm lak zura??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails