Nov 20, 2011

~Diri ini~

Hai.Aku merupakan seorang pelajar yang berusia 22 tahun.Bagi aku,22 tahun sudah pun beranjak ke usia matang.Matang dari pelbagai segi.Justeru,selalu juga aku memeriksa diri aku..Dah matang ke belum?Dah dewasa ke belum?Dah baek ke belum?

Soalan soalan yang tidak mampu dijawab oleh diri sendiri.
Soalan soalan yang jika dijawab sendiri,seolah olah hanya menipu diri sendiri
Soalan soalan yang hanya boleh dijawab seseorang yang melihat dari luar

Mungkin pebagai jawapan yang akan diberikan..Ada yang menyenangkan hati,ada juga yang menyiksa telinga pabila mendengar.Hakikatnya,kita perlu terima.

Aku ini manusia biasa.Manusia yang sering melakukan kesilapan,sering melakukan kemaksiatan.Nauzubillah.Dulu kala,ada juga yang mempersoalkan tentang address blog ini,penggunaan nickname 'AminBaek"."Kau tu bajet baek ke?""Perasan baek la tu".Dan hingga kini,ada juga yang membezakan aku dengan Amin yang lain dengan perkataan "baek" di situ.Kadang kadang rasa malu juga bila dipanggil sebegitu.Kerana aku masih tak layak,dan mungkin takkan pernah layak digelar sebegitu.Hinggakan rasa menyesal menggunakan nickname 'sengal' ini.Hehe

Aku akui terlampau jauh untuk aku mencapai marhalah "baek" itu.Terlampau jauh..Dengan pelbagai kemaksiatan yang aku buat,dengan pelbagai dosa yang dilakukan,jauh...Sayup dari pandangan.

Tetapi,Allah itu Maha Penyayang.Pelbagai aib aku,pelbagai dosa aku Allah simpankan erat erat dari pengetahuan umum.Jika ianya dibukakan,mana tau,mungkin menjadi fitnah buat agama.Mungkin juga menjadi fitnah bagi mereka yang membawa agama.Nauzubillah.

Jadi,apakah harus aku lalai dengan kesempatan yang diberikan?Sedangkan pintu taubat dibuka seluas luasnya,Allah membukakan tangan kepada mereka yang bertaubat(hadith),Allah juga sedia mengampunkan dosa sehingga manusia itu bosan untuk bertaubar(hadith).Dan apa yang aku tahu,aku harus sentiasa memperbaiki diri,perbaiki amal,dan berubah.

"Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa"[3:133]


Aku bersyukur Kau kurniakan sahabat sahabat yang baik.Yang sudi berbicara perihal agama denganku,yang sudi mentasmi' hafazan ku,yang sudi bercerita tentang masalah ummah denganku,yang mengambil berat perihal iman dan mutabaahku.Allahuakbar.

Sesungguhnya aku bersyukur diperkenalkan kepada sahabat sahabat hebat ini.Wajah wajah suci yang kerap kali mengingatkan aku kepada Tuhan.Wajah wajah yang sering menaikkan kembali diri ini dari kefuturan.Kata kata dari mereka juga yang bisa membuatkan aku menangis,mengenang dosa dosa maksiat yang aku lakukan.Terima kasih Allah.Benarlah kata kata "sahabat yang soleh,adalah nikmat terbesar selepas nikmat iman dan nikmat islam.Maka,jagalah ia sebaiknya"

Syukur ya Allah atas segala nikmat.Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati.Kau tetapkanlah kami dalam agamaMu dan dalam ketaatan kepadaMu.Kau permudahkanlah urusan kami.Terima kasih atas nikmat ini.


6 comments:

Unknown said...

Mungkin nama Amin Baek sedikit sebanyak menjadi pendorong untuk Amin jadi baek.. :)

Amin Baek said...

Wan Pai:

Amin3x~

Moga itulah yang akan terjadi.Mudah mudahan...

Ahmad Tajul said...

tapi klo tgok muka antm mmg cam budak baek.. hahaha.. ;p

Amin Baek said...

shahniz:

hahaha..ada member len cakap,muka den muka skema...hahah

Zanaishi said...

Ye ye mmg skema lah. Hehe

Amin Baek said...

zanaishi:

erk..huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails