Feb 16, 2009

~Muhasabah Diri~

Bismillahirrahmanirrahim
16Feb 09
1146pm

Act xde mende nk tulis pn mlm ni,dgn lab repot xsiap ag,esemen arab yg baru diprint(bangga..hehe)..tetiba hati terdetik nk menulis..aku merasakn banyak hati yg telah aku sakiti dlm 2 3 minggu ni..rasa meyb yg byk trasa ialah kwn2 di sekeliling aku la..Aku mulai penulisan ni dengan seribu kemaafan jika aku meyakiti hati kamu semua..seseungguhnya tidaklah aku berniat seperti itu..(tsedar selaps tnmpk 'kwn' yg asyik menulis di status gtalknya about kmrahn beliau..)

Di zaman moden ni,kdg2 blog menjadi seolah2 diari elektronik yg boleh diaccess org len..ble rasa tak pueh hati,tulis..ble marh kt seseorg,tulih...tu ke main purpose blog ni wujud??ntah la..aku pn xtau..skang aku pn nk wt cmtu..rasa post2 aku b4 ni,xde lak yg mengisahkn luahan perasaan aku..mayb this is the ferst entry..

Kawan2,aku ni seorg yg tidak sempurna..sering melakukn kesalhn tanpa disedari..diri ini sering kali cube menhiburkn kalian di sekeliling..kdg2 ngan joke2 bodo(bodo sgt ke..huhh),kdg dgn cte2,kdg2 mayb dgn politik2(chewah..tp masih lom leh mengundi)..tp dlm kte becerita,mayb kita ada tlepas ckp,tsindir..klu org yg knl aku,myb tau kot cmne prangai aku kt klas..asyik glak ngan memb(jgn tru..menybbkn hati mati klu byk glak..adeh)..klu muka frust je tu,sah aku br abes lab yg berlangsung dr kol 9 smpi kol 3 dan sentiasa BERDIRI..

Tapi kwn,mayb ko knl aku dlm masa yg pendek..so,ko kurg mengenali aku..xtau sikap aku yg 'jahat' ni..aku xkesah pn klu ko xkenali aku ngan baek..sbb mayb diri  aku ini menybbkn ko byk terluka..nk aku ulangi,kita manusia tidak ada yg sgt SEMPURNA!!..ingin ku ulang ayt tu byk2 kali,smoga kita lebih clear..aku tau ko berprinsip,ko berpikiran jauh,ko superb,tegas,hebat,dasat,sume lengkp pd diri ko..tp aku harap satu sj kwn,jgn la ko terlampau mengharap sesuatu yg 'hebat' dr kawan2 mu ...ko mungkin mengharapkn kawan yg sentiasa memenuhi citarasa ko..tidak membuat perkara yg ko xsukai..tp kami sume manusia biasa..knapa ko nk hukum kami begitu..aku tidak mampu untuk berpura2..maafkn aku..diri yg serba kekurangn ni nk minta maaf lg skali..aku rasa,mayb ko akan lbh sesuai dgn diri sendri,kranan ko lg selesa dgn dri sendri..tidak org lain..

Aku tau ko ni hbt,dr gaya ko,dr cara ko bcakap,fuiyoo...hebat..kdg2 aku rasa xlayak nk kwn ngan ko..sbb aku ni mcm mende yg salu menyakiti hati ko..tp alhamdulillah..aku sering diingtkn oleh kwn aku,yg juga tidaklah sesempurna mana..tp tetap memadai bg aku..

[Sesungguhnya org mukmin tu bersaudara,kerana itu damaiknlah antara kedua saudara mu yg berselisih dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendpt rahmat][49:10]

Terima kasih wahai kwn ku..ko sntiasa mengingtkn aku..kadg2 life sbg student dan dikelilingi oleh kawan2 yg 'nkl' memg mencabr..ye la sering dikutuk dihina...aku pn trut kene cmtu..dr kecik smpi besar..botak,gemok,burger,begedil,lalat,dan mcm2 lg..ada gak yg pngil aku rooney???ahah..ada la yg siap jumpa aku ckp..kenderaan berat ikot kiri..aku sbr je..wpon tu sgt mencbr ksbran aku..tp stakt yg aku ingt skang,masih xde yg penah kene pelempang sulung dr aku..yg kdg aku bls,cuma gelakan dan sedikit kutukn pd org itu...tu pn scara gurauan..jd,rasanya korg dpt kot menilai ble masa yg sesorg tu sdg cube bgurau..klu xthn gurauan,plis jgn bgurau ngan org lain!!

Hadith ke 16:

Dari Abu Hurairah ada seorg laki2 berkata kpd Nabi "Berilah aku wasiat"Rasulullah bersabda"Jangan marah:"Beliau mengulang2 beberapa kali ucapan"Jgn Marah"(HR Bukhari)

Kdg2 memg kita tak dpt kawl marah kita...manusia biasa kn..tp kn elok rasanya marh tu dsmpikn dgn cara yg berhikmah..smoga tak berlaku petengkaran..menybbkn seseorg kecil hati..huhu...

Papepn aku rasa bslh sgt pd kwn ni...dia mnjg trasa ngan gurauan aku..adakh gurauan aku tlampau kasar??tp rumate aku xpenah mrh aku cmtu skali walhal aku salu gle bgurau ngan dia..takpe..rambot sama hitam..hati lain..pnjg lak post kali ni..walau papepn,ingin aku minta maaf byk2 kpd 'kwn ' ku itu atas tingkh laku ku yg menyakitkn hati..diri ini juga tidak sempurna..

Wallahuallam..

11 comments:

beliamuda said...

Kalau 'kwn' yang ko maksudkan tu seperti yang aku kenal, rasanya dia dah ok kot..

Terkesan dengan status dia hari ni ke?

Amin Baek said...

hahah..agak la..ter'kesan' gak a..

hazwan elnino said...

peh min..
ni btol da panas ni..
keh3..
die bce entry ko..
terus xnk jd mr perfevt ko..
basuhan yg baek!!
hahaha

Amin Baek said...

hhahah...skang memg style mengadu kt blog a..aku pn nk try2 je ni ted..cm bes lak ngadu kt blog ni...hahahha...ni skadar luahn je ..ntahla..yg penting xde jiwang..haoho

princess irda said...

erm..sorry gk klw ak ad wat clap..

tp ak xpnh la berdendam or mrh2 kt ko ak rase..

but still, im sorry klw ade gurauan termakan diri, terkesan di hati :)

Amin Baek said...

ehehe...xpe..its ok

Syafiq said...

wah2x...btol apa wanted kat ak..mmg yg ni agak pedas dari ko hehehe..come min...keep it up..bru semangat nk baca blog gini hehehe...

Amin Baek said...

ahaha..siot jek..pedas gak a..ckp org mlaka yg tkneal ngan asam pedas..mst a kene pedas..hahah

katkut said...

eh.. amin lak sdey2 skrg ni.. cheer up amin.. kate dh siap esemen arab.. tp lab report... wuu~~ T_T
ak rse ak ad trbace bnda2 y brkaitan dgn ap y ko ktekan 2..hehe.... bese r 2 org kcik ati.. stngah org ni, xleh trime gurauan cm kite2 ni... ak lek je ko ktuk ak.. sbb ak tau ko x baek.... prasan aje...haha

FaReAsT AL-MuHAnDIsU said...

amin.. the laughing boy.. hua3

Amin Baek said...

katkut:chewah..tang aku kutuk ko je ko highlite...yg tang ko kutok aku xmasok lak???hahha...ko lg byk kutuk aku tau...

fareast:hahah..u too..laughing triangle..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails