Feb 14, 2009

~Ukhuwah~

Bismillahirrahmanirrahim.
14 Feb 2009
0400pm

Apakah itu ukhuwah..?Ukhuwah boleh la dipecah kn kepada 2 iaitu..Ukhuwah Islamiyah dan juga Ukhuwah Jahiliyah..Ukhuwah Islamiyah bersifat abadi dan universal kerana bedasarkn akidah dan syariat Islam..

{Dan dia (Allah) yg mempersatukan hati mereka(org yg beriman).Walaupun kamu menginfakkan semua kekayaan yg berasa di bumi,niscaya kamu tidak dpt memperssatukn hati mereka ,tetapi Allah telah mempersatukn hati mereka..Sungguh,Dia Maha perkasa..Maha Bijaksana}[8:63}

Ukhwah Jahiliyah pula versifat temporer(terbatas waktu dan tempt)iaitu ikatan selain ikatan akidah..Contohnya,mayb ukhuwah itu terjalin kerana harta yg dimiliki seseorg..atau mungkin juga kerana kepandaian seseorg itu..apa akan jd bila harta dan kepandaian itu lesap kerana itu adalah nikmat dr Allah..bila2 sj boleh ditarik..

Jadi Insyaallah ,marilah kita menjalinkn ukhuwah Islamiyah instead of jahiliyah yg berpaksikn pada material duniawi semata..Insyaallah ukhuwah Islamiyah akan bertahan smpi ble2..Insyaallah..

[Material dr Zaim..]

Thanx to Soufi,Zul,Zainul,Taufik(Uitm),Haziq,Haris,Faris,Hafiz(Uitm),Hasbul,Iman,Amad,Syazwan,Fadli,
(Zaim,Azman,Sharul(Yo),Joshua)(UPSI), dan dll..

Pengalaman pertama yg begitu menarik(wpon pnt skit) dan akn ku kenang Insyaallah..bermint untuk pengalamn yg seterusnya..

Wallahualllam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails