Mar 31, 2009

~Apakah~

Bismillahirrahmanirrahim 
31 March 09 
1957pm  

110. Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana Yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada Yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang Yang fasik.[Al Imran:110]  

Aku ambik ayat ini tok diulaskan sedikit la..b4 nk p mkn ni..hurm.. 

'Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia' 

Nmpk tak betapa Allah nk meninggikan uamt manusia yakni kita iaitu umah nabi Muhammad s.a.w sebagai umat yg terbaik pernah dilahirkan..TETAPI..bukn la semudah tu tok mendapat title umat terbaek tu..ada syarat gak..mcm kita blajar,nk bjaya,kene a usaha lebih skit kn..jd tok menjadi umat terbaek ni plak,kita kenelah amr makruf nahi munkar...dijelaskn lagi dlm ayt yg sama ini..  

'(kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji)'  

Alhamdulillah,aku masih dpt lihat segelintir uamt manusia berusaha ke arah menjadikn kita sbg umat terbaek ni..syukur skali lagi,tetapi malangnya,nk cte pasl uamt2 akhir zaman ni,specifically kt Malaysia la..otak kita sume ni kadang2 cm da diset tau,kerja2 dakwah/amar makruf nahi munkar ni adalah kerja yg dipertanggungjawab kn kepada ustaz2,imam2,JAIM,JAKIM,JAIS la dan mcm2 lg..

cube refer ke hadis ke 34..pabila kalian melihat kemungkaran,cegahla ia dgn tgn,klu tak mampu dgn lisan,jika masih tidak mampu,maka bencilah deng hati dan sesungguhnya itu adalah selemah2 iman..  

Nak dikisahkn,pd zaman dulu,kalau xslh aku cenggini a cte dia..dulu ada sorg raja yg mahu menguji rakyatnye..lalu didtitahkn supaya sebuah kolam digali,dan setiap rakyat hendaklah menuangkan saatucawan susu ke dalm kolam tu pd waktu malam..jadi,slh seorg rakyat nya pn berpk,'baik aku tuang air kosong sj ke dlm kolam tu..klu aku ltak pn bukn org pasan since yg len sume masokkn susu..tak kantoi a..(dialog diubah sedikit ye)..jadi,org ni p la tuangkn air kosong ke dlm kolam tu..pada keesokkn hari nya ,raja sungguh terkejut apabila dilihat dlm kolam tu sume nye adalah air kosng..xde langsung susu..ni la terjadi ble sume org mengharapkn org lain tok melakukan something..klu sume org pk cm rakyat td,mengharapkn org lain tuang susu,then sapa yg sbenarnya yg akn tuang susu if sume nk tuang air kosong...huhu..  

aku nk relate kn la cte ini dgn isu yg dbincangkn,klu sume org pk,ble maksiat berlaku,'ah,xpela..bia la org len tego..then,org lain juga berpikiran cmtu..akhirnuya..takde sapa yg tego..hhuhu..maka berleluasa maksiat di bumi Allah ini..tp ada gak org yg kasi alasan,'aku ni takla baek sgt nk tego org'..STOP IT!!jgn ckp cenggitu..nobody is perfect..klu nk tngu perfect br nk tego,smpi beble la kita takkn tego org tu..  

Rasa sgt kcewa dgn masyrkt kita trutama artis..td bc paper,ada la artis ni dok bkapel,then wartawan tnye la ada org nmpk dorg bpeluk bercium di khalayak ramai..tp dengan slambanye artis tu jawab..kitorg tak kesah apa yg masyrakat nk pk n nk ckp..kononnya cinta dorg la yg pling suci,yg pling hebt..da xkire org ckp pe..tp lupakah dorg pada Tuhan yg satu ...masyaallah..smpi gitu skali..Nk kata kafir,Islam..nk kata cina,melayu..apa nk jadi ngan umat zaman sekarang..  

Wahai masyarakat Islam,kembalilah kpd ajaran Islam yg sbenar.Marilah kita bersatu semula..jgn dok pasl politik,kita berpecah belah..org kafir dok tgelak2 kn kita jek.kita hidup tak lama..da byk tanda2 kiamat da muncul..adakah kita masih tak sedar..pelbagai bencana da berlaku..kt indon tu a,empangan tetiba pecah..bpe ramai tkorban..takkn kita nk tunggu mende cmtu belaku kt malaysia br nk bertaubat..renung2kan la..ni peringatan untuk kawan2 dan diri aku sendri..yg baek dtg dari Allah,yg buruk itu dr diri aku sendri..hakikatnya semuanya dr Allah..yg baek dijadikan teladan yg buruk itu jadikn sempadan.. 

Wallahuallam

3 comments:

beliamuda said...

terima kasih di atas perkongsian ini...

Amin Baek said...

sama2..harapnye dpt beri input skit la pd sume reader..klu de yg slh or ada info yg len,kongsi2 la yer

bdk nashville bkn macha said...

Aku sayang kat ko la aminnnnnnnnnnnnn.....haha..aku just suke lak bace blog2 anda nie..interesting..anyway nnti aku nk balek summer nie..so wait for me ek..lol

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails