Aug 2, 2009

~Melayu oh Melayu~

Bismillahirahmanirahim

Ferst of all,nk gtau,aku nye dashboad ada problem..byk icon2 yg ilang..nk ltak gmbr,nk wt centre sume problem..so,post aku agak bosan,hanya bermain ngan text..huhu

Seperti sume tau,Demo anti ISA dan pro ISA telah belangsung pada hari smalam..hari sabtu..aku xjoin pn mende tu..da UTP bg cuti dsebbkn H1N1,apa kejadah aku nk join mende len..dok umah kurg skit possiblity dpt h1n1 tu..

OK..menceritakan pendpt aku bout that demo..malas nk cte fakta,korg sume da tau..takpn,boleh refer malaysiakini,blog2 yg len..kali ni,aku nk cte kn pendapat aku..Klu korg tgk video2,subhanallah,betapa semangatnya pemuda2 bertakbir,melaungkan kata2 dgn penuh kekuatan,tanpa gentar...ye..inilah pemuda2 Malaysia..aku sgt kagum..tp,kekuatan itu ada lah di demo anti ISA..dimana,pada pndagn aku,no meaning..useless..hanya menyusahkan peniaga2,memenatkan diri,nk meningktkn risiko tok H1N1 tesebar..bt makluman sume,sudah 6mangsa korban H1N1 ye di Malysia..harap maklum..jgn tau cte politik jek..haha

Aku tau ramai penyokong anti ISA or seng nk ckp pro pbangkang akn menolak kata2 aku mentah2..take it easy beb..kenapa aku tak skong that DEMO??

ferst,Najib awl2 da kata,dia akan revise balik kerelevenan ISA..so,wtpe nk berdemo??tnggu jela..mengikut penganalisis politk,demo ini hanya lah bmotif politik..mereka da tau Najib akn revise ISA,so they will have no point tok naikkn kmrahan penyokong dorg thadap krajaan..mereka ksuntukan masa..mereka bimbg skongn thadap Najib yg smakin menigkt akn trus meningkt nant..

second,wtpe korg takot2 ngan ISA,ni bt yg mengatakan ISA zalim la,mende tah korg tempik2 kn tu..apahal la korg nye otak singkt sgt..ni mende basic..dak skola ppn tau..klu tanak kene rotan,jgn bt silap..jgn langgr peraturan skolah..So,ble tanak jadi tahanan ISA,jgn a bt sumting melampaui peraturan ngara..mende simple beb..xwt slah,xinvolve a ngan ISA..ai..pemimpin2 blaja2 tinggi2..xkn nk aku yg kurg ilmu(bodoh) ni terangkna mende simple ni kot..adoi ai..

third,nmpk tak yg ramai join mende ni sapa??MELAYU..pdahal yg hebat mencanangkan sume ni,ada gak DAP..berapa kerat org cina oi...yg dtg pn,just nk tgk jek..hebat..melayu memg hebat..cmne nk maju??demo,demo,demo..bukn dpt pape pn..nk kata melayu bodoh pn,aku pn melayu..melayu menjerit2,sakit mata kene pmedih mata,cina dok kt umah,tgelak2..haha..inilah MELAYU kita..hidup melayu..HIDUP RAKYAT yg djeritkn2 Dr Hatta..ptot baek dia jerit hidup melayu,sbb time tu sume melayu..org HINDRAF yg kene than ISA lu,xnmpk pn klibat2 pnyokong dorg..nmpk sgt melayu dpergunakan..haha..bgusla..br nmpk melayu ni hero jalanan..

kawan2,mintk maaf jika bhasa di atas menyentuh,menyinggung perasaan anda semua..ada kawan msg,dia diajak tuk menghadiri demo itu,as one of tuntutan dakwah..afwan tuk sume..aku nk ckp..memg btol yg trut serta,bekopiah,yg pomp btudung labuh..subhanallah..hebat2..tp fikirlah mana lebih jadi keutamaan..kan elok2 smgt2 tu,djadikan pemangkin tuk mengajak org ke masjid,suara2 jeritan itu ,djadikan suara tuk mengkhatamkan Al Quran..yg pompuan kononya menunaikn tuntutan dakwah tu,lupakah dia akan iktilat..afwan klu aku salah..aku fakir ilmu..btolkn aku if silap..

korg tau x pasl bayi djumpai tsepit d tandas??harap tau..lg skali,jgn tau cte politik jek,,isu masyrkt ptot dketahui juga..isu smasa masyrkt ini yg sptotnya menjadi priority kita..menubuhkan negara Islam tak smudah mengundi kawan2..ia memerlukn kefahaman..negara Islam kh kita,klu pemimpin beserban,btudung labuh,tapi rakyat hampeh,,buang anak,bsoSIAL..??jadi,menjadi tanggungjawab kita memberi kefahaman insyaallah..sdgkn dlm dakwah fardiah juga menekankn tentang kefahaman..alfahmu..

dari mengjerit tak tentu hala,alangkah cantiknya,suara2 ustaz2,alim ulama itu,mengadakah ceramah terbuka berkaitan masalah remaja2 skang..since byk yg join demo tu pn penuntut2 U kn yg kononnya prihatin thadap rakyat tp sbnarnya dia yg menylhgunakan duit rakyat..amanah dberikan tuk blajar,tp menyalhgunakn amanh tu..

B4 buat sesuatu,kenal pasti la,apa tujuan korg buat,apa faedah nya terhadap masyrakat Islam,adakah itu sumbangan thadap Islam..tp pling pnting adalah niat..btolke niat kita tu kerana Islam..atau politik??niat korg,aku pn tak tau..aku tgk blog nasaruddin tantawi,aku tgk blog poltician2 hebt PR..korg leh tau motif dorg..

Allah berfirman dalm al mukminun..Sungguh beruntung org yg menjauhkan diri dari melakukan perkara sia2..ayat 1-3

Korg tak rasa ke demo menybbkn korg aniayai golongan lain dlm masa korg memperjuangkn kononya 'hak rakyat'???pniaga2 menanggung kerugian yg byk,since time tu time weekend,ptot dorg dpt byk income..

aku tau,ramai salahkn pihak polis,spt post aku b4 ni,mreka menjalankn tugas..tp ada gak org bodoh ckp polis yg bsalah..klu org tu ckp dpn aku,memg mkn plempang ngan aku..polis awl2 da nyatakan,itu phimpunanan haram..xde permit,menyusahkn org,dan da dberi amaran supaya tak trun..korg trun gak wtpe..pastu nk slhkn org..itulah MELAYU..bangsa yg perlu dipush tuk melakukn sumting bak kata Ungku Aziz,..bangsa yg mudah lupa bak kata Tun Mahathir,tu la bangsa aku..huhu..HIDUP MELAYU..hidup sntiasa dpergunakn bangsa lain

kamon la org melayu dan islam..bayk lagi isu bkaitan ISLAM perlu dsetelkn..jgn la tmakan2 dakyah2 yg tak membawk manfaat..tau pasl cte ronnie liu di slangor??beer bukn arak?kamu tau..jika tak tau,alert kn diri korg..bukn skadar bgelumang dek cte ISA yg tak sudah..mana kita sbg org Islam..mana dia pemimpin ISLAM d slangor yg gah menceritakn usaha ke arah ISLAM..dorg makin menjatuhkn pengaruh korg..

Benarlah firman Allah..mereka org kafir,xkan senang dgn kita,slagi kita tidak tunduk dan ikot agama mereka..2:120

So???apa peranan kita??

Bertindak mengikut arahan..tp arahan perlu dfikirkan..jgn bertindak mengikut nafsu semata..musnah tubuh badan..

pikir2kanlah..aku tau post ini mengundang kemarahan dan ketidak puashatian dari pembaca yg pro pmbangkang.ketahuilah aku memberi pndgn slaku blogger atas pgr..ni pndgn ikhlas aku..sesiapa yg nk komen,perbtolkn aku,plis komen gune fakta,bukn gune emosi berpolitik..smoga niat baek kamu drahmati Allah..

wallahualllam

68 comments:

Izz Amri said...

alhamdulillah...bersyukur ad lagi insan yang dapat memberi komen secara rasional..sangat brsetuju..

Atika Na said...

huhhhhh...

clap2

amin... if one day ko masuk pilihan raya.... aku akan undi ko.

idea ko sentiasa bernas. mmg sah bintang muzaffar. hehe

Amin Baek said...

izzati:syukran..skadar melemparkn pandagn..(menanti tok dfire..haha)

atika:pe yg silapnye???haha..pilihanraya??xmo aku..politik in bersih..rasulullah pn bersiasah..tp kita,yg menajdikan politik ini kotor....tq..bintang muzaffar yg lapok dtelan zaman..haha

Amin Baek said...

atika:silap ke clap(tpuk tgn?)..silp baca..haha

Anonymous said...

hoho..bro..aku bace sikit je article nih...n aku ni xde ah nak sokong kerajaan ke pembangkang..

tapi still aku rase ISA tu x adil..sebabnye ialah akta ni membolehkan pihak2 tertentu ditangkap tanpa disoal siasat..n sebetulnya mereka ditangkap sebelum melakukan sesuatu..mane ade prinsip islam untuk menghukum camtu..sebab tu la diorg cakap ISA ni zalim...

n kebanyakan kisah2 yang aku baca pasal penangkapan ISA nih diorg ditangkap n keluarga diorg x diberitahu pun pasal tuh..bayangkan ah kalau suami/ayah diorg yang ditangkap..teruk ah mak diorg nnti..da cam ibu tunggal lak..

kenapa ramai melayu? insyaallah sebab ramai islam...perhimpunan aman yang diorg wat tapi dihuru-harakan oleh polis yang disuruh oleh kerajaan tu aku fikir jihad yang diorg buat untuk betulkan keadaan..aku rase sebab orang malaysia x bodoh dan xnak diperbodohkanla diorg wat camtu..

singgah ke blog sahabat aku..aku rase cite dia cukup ilmiah untuk menerangkan pasal nih...

http://elbaeraqy.wordpress.com/2009/07/24/adil-ialah-1-ogos/

faidhah Hassan said...

mmg rencam pemikiran encik amin baek.
melayu~ kita dijajah hampir 400thn
mungkin kite memerlukan tempoh masa selama itu utk pemikiran bangsa kita kembali merdeka
mungkin juga lebih lama drpd tempoh 2..[adeh..dah le melake plak 2 yg mula2 kene jajah..kampung kita min.hehe]

ISA ni unik. yg ditangkap x semestinya bersalah.ditahan tanpa bicara dan d tahan x tau brape lama. yg 'dikatakan' mengancam keselamatan negara, sume kene sumbat dlm kem kamunting.yg jd hakimnya bkn d mahkamah, tapi SB2 yg 'disahehkan' maklumatnya entah dr mana..xbijak la klo mcm 2. sbb dlm Islam seseorang x dikatakn bersalah hingga terbukti dia bersalah
sama mcm dlm clas: amin x dikatakan bersalah buat bising sampai betol2 dia buat bising.haha..

betol2..mungkin ada kelemahan pd yg dtg demo ni.g demo laju je sanggup dr jauh dtg. tp kuliah masjid, program2 agama d pandang lesu je
moga kita sama2 perbaiki

Amin Baek said...

syazwan:takpe..ko baca skit je...aku phm..tp mungkn ada point penting yg ko tlepas blah bwh tu..ye..aku akui post aku kurg berilmiah..kurg fakta sbg sokongan..aku nk ltak fakta pn,aku rasa reader2 punya lbh fkta berbanding aku..aku nk ulang mende seme dlm post..ni mende basic..klu orang tak wt salah ,tak perlu takot..
klu ISA zalim,jgn bt mende yg leh wt kita dimasuk dalm ISA..

Jihad btolkn keadaan??apa keadaan yg boleh dbtol dgn berdemo??Najib da ckp nk revise balik ISA...so??apa masalah dia..adakah tidak besabar??sdgkn islam menganjurkn tok bsabar..motif politik??wallahuallm..p a tgk blog nasaruddin tantawi..
Polis da beri amaran,jgn trun..mende ni takde permit..menyusahkn org..pe masalhnye..nah..najib da stuju nk kasi stadium..kt slgor stadium besar lg tu..bertempik la smpi ke subuh katanya

aku akui takde dlm prinsip Islam tok menghukum org sblum tbukti bsalah..tp xsilap aku Islam xmenganjurkn demo..btlkn if aku silap..islam menganjurkn syura..

woi2 reader skalian.,aku xkata skong ISA..aku cte pasl demo ritu jek..ahaha..mati aku kene fire gni..stiap fire dreply dgn reply yg pnjg..penat aku

faidhah:respon spt yg di atas..ahhah..mls nk tulis lg

Anonymous said...

ops..there is no demonstartion..its perhimpunan aman they called..the police sparked the chaos by launching the tear gas and water cannons..and arrested the innocent too..hoho

Anonymous said...

klu orang tak wt salah ,tak perlu takot..
klu ISA zalim,jgn bt mende yg leh wt kita dimasuk dalm ISA.. (ni ko cakap)

ISA ni unik. yg ditangkap x semestinya bersalah.ditahan tanpa bicara dan d tahan x tau brape lama.(ni faidhah cakap)

mesti ko selalu dengar cite israel selalu usir orang palestine..tangkap diorg x tentu pasal..hah, kalau ko rase marah kat c2 logiknye kalau ko slalu bace kisah2 keluarga mangsa ISA ni ko patut rase mende tu x adil gak..'demo' yang kerajaan kata tu lebih kurang perang diorang gak ah..

demo sebab politik? ye ah..dah isa pon tangkap orang politik..n of course ah politician pembangkang je yang asyik kuar masuk kamunting..dua2 sama je sebab politik..but still, ISA tu x bagus untuk kesihatan rakyat malaysia..

aku bukan lari dari main point ko ..tapi da mende ni pon pasal isa..nak ubah xnak kasi cite isa pon xleh..haha

Amin Baek said...

ok..phimpunan aman..ble amaran da dberikan supaya xtrun,nape trun??

phimpunan aman skali pn.klu tanpa permit,ia tetap salah..

nape ko tak on9 kt gtalk,tp on9 kt blog ni..haha

Amin Baek said...

syazwan(komen yg lagi baru):subhanallah..ni la dia pmuda kita..gud syaz..merelatekan Israel dlm kehidupan kita...aku xpenah terpk that analogi,,subhanallah..smoga lebih ramai org cm ko.pemuda yg dharapkn menegakkn isu2 Islam.jgn pk dek politik dalaman je

memg kene analogi tu..tp beza skiiiittt sgt...Thnn ISA,ada bt sumting yg dkatakn salh dan ada pengaruhnya yg boleh menybbkn kekacauan..org palestin bersendrian..hanyalah org awam,yg tak punya pengaruh..btolkn aku if silap

silap2..phimpunan tu bermotif kn anti kezaliman aslnya..tp ada sesetengh menajdi kn perhimpunan tu sbg anti UMNO..

memg dia salu tngkp politician..tp jgn kata pmimpin pembangkang je..zahid hamidi org pmbangkang???

sebabkn ko tak baca abes artikel aku,meh aku cte point aku dlm post ni..sbnarnya,point aku nk kata,btapa melayu dpekotakatikkn oleh kaum lain..cina dok hepi2 tgk melayu bertempik melolong..demi keuntungan dia..DAP ngan PAP..mempunyai persamaan..PAP skong akn ISA..but tidak DAP..DAP anti ngan ISA sbb byk pemimpin dorg diancam ngan akta ISA...jadi keuntungan kt sini adalah pada DAP..tu aku ckp,melayu ni,dpergunakan.. dari ber'himpun' di jalanan..baek dorg bt pape yg aku ckp kt blah bwh..msg aku yg mungkin ko tak baca..(plik nape ko baca skit..ko bengang kt statement aku kt atas tu ke??aku ada mitk maaf blah bwhnye..afwan akh)

lg satu,asl takleh tnggu Najib revise ISA tu??dia nek jadi pm trus ckp akn revise ISA..

aku takde kata langsung aku skong ISA..tp aku dkomen seolah2 aku pertahankn ISA..hurm..insyaallah niat aku post ni,utk kebaikan ummah..supaya kita sedar,kita membuang masa ke tmpt yg tak perlu..

wallahuallam..thanx a lot for the comment

Amin Baek said...

apa beza demo ngan perhimpunan aman a???

syaz,plis respon..siyes aku tak tau beza dia..

Amin Baek said...

HINDRAF org pembangkang gak eh??

konpius..rasa after kene ngan ISA,baru PKR hulurkn tgn pada HINDRAF ni..

ntah sedar atau tidak,HINDRAF ni penah mengancam keselamatan negara suatu ketika dahului..tp skang,still ada,tp insyaallah..kurg mengancam..skang tampil sbg pembela pendudh kampung buah pala..disebalik kegagalan lim guan eng menunaikn manifesto nya

Anonymous said...

woit..panjang gile..xlarat aku nak bace dah..haha..bg orang len lak komen..

"perbezaan pendapat itu rahmat dalam islam"

Amin Baek said...

haha..sj nk wt cm hot gle comment ni..pdhal 2 3 org je mereply..haha

btol2..aku xkesah org xsependpt ngan aku..cume aku gtau my point jek

tp pertanyaan aku td,ikhlas..siyes aku nk tau apa beza demo n phimpunan aman..

ceh..punya pnjg aku rep,ko balas pendek je..xhot a gini..haha

Nasrullah Jaafar said...

huh!!
siyes pnjg......

korg wat gtalk kat sini ek amin ngan syazwan...

hmmm...aku dah bace dua2 punye pendapat...

masing2 ade pendapat tersendiri...
masing2 ade rasional tersendiri...
menarik2....

So,bg pihak aku lak...
masing2 ade hak,dan masing2 aku rase betul...

setiap org ade prinsip tersndiri...
so,kdg2 kita xmampu nk ubah prinsip org...malah kite kene hormati lagi prinsip diorg selagi prinsip tu berlandaskan Islam,InsyaAllah.

Kdg2 aku rase,mende2 ni la menyebabkan perpecahan ummah.So,aku rase jgn la disebabkan perbezaan pendapat atau prinsip,kite berbalah.tapi bak kate syazwan,"perbezaan pndapat itu rahmat dalam Islam".InsyaAllah.

Harap kita ummah Islam khususnya di Malaysia dijauhkan dr perbalahan dan perpecahan ini.

Aku setuju je dua2 pendapat korg,Syaz dan Amin.
Tapi,aku still rase ISA tu zalim.Tu je...care diorg berdemo utk anti-ISA tu aku no komen.Masing2 bersalah aku rase.
nk kate org berdemo bodoh,diorg ade sebab diorg bertempik.Sape xmarah kalo rakan sendiri,bapa sendiri,anak sendiri,saudara sendiri kene zalimi masuk ISA.Tambah2 kalo diorg xtau pun rasional atau kesalahan yg jelas utk ditahan dlm ISA.korg leh paham kan???

Papepun,kdg2 aku terpikir bnde dibawah ni....

"Melayu yg kene tangkap ISA........
"Melayu juga yg menangkap masuk ISA.......
"Melayu juga yg menzalimi Melayu...
"Melayu juga yg berdemo........
"Melayu juga yg sembur2 dan tembak2 pemedih mata....
"Cina??India??gelak2 kat umah tgk berita pasal ni...
"Bila bnde ni nk berhenti??sampai bila??

Haih...Melayu2.........

~Xpo la.Aku rase skang jgn pikir perkauman sgt,baik aku pikir pasal Muslimin dan Muslimat di Malaysia. (^_^)

Amin Baek said...

ye..aku stuju yg ISA kejam..sbb tu aku post bukn btajuk ISA BAGUS...btw,aku still nk ISA dkekalkn..aku takot2 mcm kes hindraf dlu jadi..bahaya2..

skang aku cume menunggu,ISA tuk direvise..najib da kata awl2 dlu nk revise..tu yg den tak pahm,nape nk wt demo gak..huhu..krugian antara 100-200juta tu..gle a..

perbezaan pendpt its normal..
tp jadi bhy,ble satu2 pihak tak menghormati pihak satu lg..myb ayt aku kasar dlm ferst half post aku..tp aku da mitk maaf dlm post tu sndri..

aku kcewa,sbb DAP..DAP anasirpling bhy skang ni..negara islam,awl2 da tolak..beer bukn arak..tmpt smblih babi druntuh,abes mcm2 tindkn dbt..

thats why nash,dlm post aku ada tulis..byk mende len boleh dibuat tuk Islam instead of berdemo..rugi2

masa kita tak ckup utk sume tanggungjawb yg kita ada..

-J- said...

adehh... dengan post yg pnjng..
coment pun pnjng2..
cirit ak nk membacanya..
haha..
papepn..
ak x tau nk ck pe..
uhuk~~

Nasrullah Jaafar said...

Yup,tunggu ISA direvised..
Aku terpikir gak kdg2,kenapa ISA tu xwat prosedur cam penjara biasa.Mksud aku,ade bicara tu suma.Kire sah2 la org tu salah,baru la masuk kan...
hmmmm.xpo2,aku bukan pelajar undang2 nk bncgkan isu ni.

Bg aku la..ni pndapat insan,rakyat kerdil seperti aku ni.....Selagi Undang2 Malaysia xberlandaskan Undang2 Syariah Islam..selagi tu la Malaysia xkan berhenti mengalami masalah2 yg sama je.

Huhu...Undang2 Islam itu Indah.Kenapa la tak digunakan kat Malaysia??British (Suruhanjaya Reid) punye gak diorg nk gune....
(kalo aku salah,perbetulkan.....)

Amin Baek said...

J:hahha..tu a pasl..cet.komen nk gtau ko tak tau nk ckp pe je ke??haha..sengal nye J

Nas:hurm..aku nk perdebatkn pn,aku seksyen2,kanun2 mende pn aku xtau.xhafal.hukum kanun melaka pernah a tau..haha..tu la..Sedangkn mesir tak implement hukum2 tu..rasa cm xde ngara yg implement pn sistem perundgn islam..tu aku ckp nas,dlm post aku..mende ni memerlukn kefahaman..cube byg,satu hari,PAS memerintah malaysia(tanpa DAP..DAP tu anti ngara Islam),time tu sume takde kefahaman.pastu ada kcurian n yg wt org cina..pastu trus je potong tgn dia..agak2 cina memberontak x??aku rasa DAP a nant pling bising..so,pada aku,skang ni,bukn masa nk berdemo,bukn time nk cerca mufti ke ulama ke,tp stiap umat islam kene ada ksedaran,task dorg..[3:110],[3:104],dan byk lagi dalil dalm al quran..bia sume da phm,tmasuk sume parti BN,UMNO,PAS,PKR,DAP..time tu baru cantik nye time..ia tak mustahil...
insyaallah kgemilangan Islam akn tiba..tp cmne nk blaku,klu anak muda sume,duk blik men dota,ajak ke surau,ada aje alasan,ajak berdakwh,ckp bz dgn stadi la..wallahuallam..sama2 muhasabah..jgn muhasrwk lak..haha

sap said...

kamon r..
aku mle2 semangat nk bace..
ble da part comment syazwan ckp die dok skip jek
semangat aku nk bace da ilang
akibatnye reply nas aku x bace da
haha
sori nas
btw
pendapat aku lak..
mnde nih da jadi permainan politik da
mmg niat asal bagus nk hapuskan isa
n then
ble mnde nih da msk paper
korg tgk
pemimpin politik mula mainkan peranan
drama2 yg diplan mule dijalankan..
bukan nk kondem ahli politik o ape
tp bg aku cm2 r
dua2 pihak(pembangkang n kerajaan)
cube amk kesempatan dr mnde nih nk memberi point tambahan kpd parti msg2
kerajaan dgn slogan politik jalanan
pembangkang plak ngan laungan kekejaman kerajaan
aku ckp cmni pn sbb akn dtg de 1 lg pilihan raye kecil
mnde nih pttnye perhimpunan aman damai n sejahtera jd cmnih plak..
kt tv plak..kerajaan dok canang yg peniage disusahkan
da 2 ari da..ble ckp demo..trus menyusahkan keluar..
2 je nk ckp..rase da ckp pnjg da
huhu
:D
undi adelah rahsia!!!

sap said...

jom kte berubah..men dota..dengar azan pause g surau pas2 smbg blk..ok x??

Amin Baek said...

sap:haha..ni ptot demo anti kezaliman..tp dijadikn demo tuk smgt kepartian lak..wallahuallam..sap,memg btol,..masing2 parti nk menangkn parti masing2..tp pniaga2 tu,aku pn ksian tgk..datuk bandar ke hape tah,dia estmate kerugian dlm rm100-200juta..byk tu..klu aku ,aku pn bengkek..sgt byk nilai tu..

ceh..dota leh pause ke??mana leh..tipu a tu..hek3..-surah mukminun ayat 1-3,and leh refer hadis arbain,hadith ke 12..insyaallah..sama2 muhasabah..(aku da tingglkn pes sap..huuhuh)

Nasrullah Jaafar said...

Yup..
nak mengubah papepun...

mula2 berubah ngan diri sendiri...
kemudian keluarga...
kemudian jiran2....
kemudian masyarakat semtempat..
kemudian satu daerah...
kemudian satu negeri...
barulah boleh berubah satu negara....

nampak cam susah giler...
tapi xmustahil....insyaAllah...

yeah!!!komon sap...jom2..berubah2 (^_^)

sap said...

bole pause kot..
siyes
pes pn leh pe
:D

Amin Baek said...

ahah..takpe2..xkesah pause ke tak..tp nnt leh a tgk mende2 yg aku gtau td..

insyaallah..mulakan dgn diri kita dulu..

Amin Baek said...

tetarik dgn quote di blog saiful bukhari..

lbh kurg gini,

Anwar canang2kn ISA zalim,kejam
tp tak kejam ke nk gugurkn kes sblum dibicara??

cmne eh,ble kene kt fam kita...ni da masuk 400 hari..bicara pn lum ag..malang sungguh..

Tg.A said...

komen sampai 27 tapi alih2 org same je. huhu.


Disebabkan aku seorang pembaca tegar, aku baca je sume komen.


summary yang aku dapat buat, ko memang tak cakap yang ko menyokong ISA. Understand and respect that.


Tapi, pendapat aku secara personalnya, ISA adalah akta yang tak adil dan menzalimi.


memang senang ko cakap yang kalo tak buat salah, kenapa nak takut dengan akta ni. tapi, hakikatnya memang ramai orang yang tak buat salah tapi ditahan dibawah akta ni.

Atuk aku walaupun tak pernah kena ISA tapi pernah jadi tahanan perang. Dekat 10 tahun dia kena tahan sebab nak perjuangkan tanah air.

Masa tu, orang tak cakap pun perjuangan dia tu betul tapi semua orang melayu hina2 jugak. Tapi sekrang, sume orang iktiraf perjuangan2 orang2 ni untuk kemerdekaan.


Motifnya mudah, tak semua tahanan ISA adalah bersalah sedangkan ISA adalah sistem yang kejam.

Dalam Islam kita amalkan; Biar tersalah bebas dari tersalah hukum.


Apa nasib anak2 tahanan ISA yang tak bertemu ibu-bapanya dari kecil?


Aku tak nafikan yang isu ni dipolitikkan tapi dalam masa yang sama kita pun tak boleh lupa kekejaman akta ini sendiri.


Aku walau apapun takkan bersetuju dengan ISA. Bukan aku pro-pembangkang atau apa tapi ini isu kemanusiaan dan hak asasi setiap manusia untuk mendapat keadilan.

Dan aku juga takkan bertuju dengan ISA kerana tidak selari dengan fikrah Islam aku dan ISA bertentangan dengan prinsip keadilan dalam Islam.


dan aku berstuju dengan Nash yang selagi prisip Islam tidak ditegakkan, selagi itu keamanan takkan dicapai.

sekian.

Tg.A said...

lagi satu amin, aku berharap kau dapat tulis setiap entry dengan penulisan yang sempurna.

Salah satu cara kita nak menghormati Ilmu adalah dengan menulis dengan penulisan yang baik dan boleh kekal lama.


Allah tak pulak buat Al-Quran dengan perkataan yang dipendek2 kan? Dan salah satu mukjizat Al-Quran adalah susunan bahasa yang cantik dan sedap dibaca.

Penulisan yang baik, cuma perlu diperkemaskan.

:D

Amin Baek said...

anis:ai..ko ckp ko understand..aku xckp aku skong ISA..aku MEMANG TAK SOKONG ISA LA...

asl dok ckp2 ISA NI KEJAM,tak adil sume kt aku..aku stuju dgn sume pendapat korg yg arif lg bijak sume ni

aku nye POST BERKENAAN,KENAPA PERLUNYA DEMO????/

mayb korg tak baca abes,spt syaz.mayb rasa marah dgn statement aku blah atas tu..

dari berdemo,banyak perkara yg boleh dilakukn..terutama menyumbang kepada Islam..jika demo dikatakan jihad,mengajak org kepada kebaikan sudah tentu JIHAD yg lebih besar...nampk tak anis pe aku nk smpi kn??

AKU XKATA ISA NI BAGUS..AKU TAU IA NYA KEJAM..so,that,im waiting for the revised ISA..

anis,aku jugak org Islam...apa yg aku buat,apa yg korbankn,sumenye utk Islam..Allah mencela org yg tidak perbuat apa yg mereka katakan..aku rasa ko pn da hafal ayat ni,dari surah mana kan...

so that,aku bcakap atas nama Islam..aku seru kat sini..lg skali aku tegas kn..KENAPA PERLU BERDEMO,WALHAL BYK LAGI ISU ISLAM YG TAK SETEL..INI LA JIHAD YG LEBIH BAEK..cth isu bayi tu..mujahidah2 yg berdemo ada lg tanggunjwb yg lebh penting..kenapa perlu berdemo??

aku tak sealim korg,aku bukn RM..aku bukn pjuang sjati..tapi aku org Islam..aku tau tanggungjwb aku..spt aku nyatakn di atas..plis take all my point dlm komen2 di atas..jgn ambik certain point jek..plis

ya Allah ampuni dosa aku..afwan anis,aku nmpk emo..sesungguhnya,da byk hati disakiti dlm perbincgn ini..org yg aku respek,tlah terkikis sdikit kerespekan aku dsbbkn hal ni..aku xmo lg ia berlaku..

harap phm..aku xkata ISA TU BAEK..aku hanya pebincangkn,kenapa perlu DEMO..thats all..tak perlu a cte pasl ISA sume tu..sume tau beb pasl tu..tp takpe la..ko nk berkongsi ilmu+pengalaman..syukran anis..

wallahuallam..afwan skali lg

Amin Baek said...

anis:thanx for the comment..aku tak berniat memendekkn2 ayat alquran..aku tertype cmtu,sbb aku type smula ayat2 al quran tu,n disbbkn da tbiasa menaip dlm short form,that why jd cmtu..

tp dlm post yg ni,aku xmemendekkn..aku summarise dr ayat tu,then aku nyatakn surah n ayat utk reference..tp pada yg da hafal al quran,da sedia maklum pasl ayat ni...mst da tau apa isi kandungan nya kn..

thanx for the comment..but the important,macam mana kita practice al quran in daily life..n camne ikot tadabbur dan mengambil ibrah dari stiap ayat al quran..

ni apa aku phm...klu ada salah silap..leh dperbtolkn..aku jahil..agama tak tinggi..skolah sains..tp nk ckp lebih2 dlm hal ni,susah lak..wallahuallam

Meister said...

He he... baca yg atas tu yang buat malas baca yang bawah tu

Well I did think some comment is a bit harsh, but hey, please understand. We make this discussion not to hurt others, but to give our opinion. please adjust your words as less hurtful as possible... To amin, I don't think everyone purposely wanted to hurt you. Maybe because of the wrong choice of words. Everyone just can't accept ISA which they think cruel.

Amin, agaknye kalu ISA tu bubar dan ganti dengan sistem penjara biasa takleh ke? Penjara biasa famili boleh jugak melawat tapi ISA... hmm... memisahkan terus famili. Ape komen ko?

Amin Baek said...

haha..meister gak penenang diri..ceh..jgn pasan lak..(sj bodek ko..haha)

tidak la..aku bukn tluka but cm bengkek..post aku pnjg2 cte pasl mende len,n org fire aku sume mende len..if kene ngan pe aku nk cte,aku terima a..aku seolah2 duta ISA lak kt sini..aku pn tau ISA zalim...sori,if aku kasar..

ISA bubar,??its ok..aku terima..since my decision now,is to wait for the revised ISA..if they decide to abolish that act(tol ke bi aku ni..haha),n for sure they will introduce new system to us..in order to protect national peace

Meister said...

Well I hope it won't be ISA but with different name heh heh....

FaReAsT AL-MuHAnDIsU said...

Salam, bro...

demo mmg tak best... byk kemudaratan.. tapi itu perspektif mereka yg tak pernah berada di tempat mereka yg menyertai demo...

bagaimana dgn mereka? cuba fikir tekanan yg mereka hadapi... persetankan pihak yg cuba mengambil kesempatan drp demo.. mereka xkan mampu mempengaruhi mereka yg berfikrah Islam yg jelas...

fikir sudah brp tahun mangsa ISA hidup dlm tekanan bro... ekonomi mereka, sekolah anak-anak n so on.. dah berpuluh tahun berjuang dan akhirnya tiada hasil... bukannya sikit memorandum yg dibuat... tekanan dari pihak luar juga hadir dari semasa ke semasa... biarlah ia hadir dari negara "cakap tak serupa bikin" pun.. itu tak penting.. yg penting Islam harus menang... bukan sikit dialog/seminar/konferens yg dijalankan... justeru, tiada ruang lg bg mereka untuk berjuang...

jadi, inilah pilihan terakhir walaupun ia menimbulkan byk mudarat... namun apakah sebanding mudarat yg dibawa oleh demo dgn mudarat ISA?? Apakah peniaga2 yg rugi itu mampu menghulurkan sesuap nasi kpd anak2 mgsa ISA jika tiada demo pun?? apakah sebanding usaha ini dgn malang yg bakal menimpa mangsa ISA kini dan seterusnya.. samakah nilai masa depan mereka dgn sedikit kerugian yg dialami? dalam fiqh awlawiyyat oleh yusuf qardawi: mencegah dosa lebih utama drp mengajak kpd kebaikan... apa guna pergi masjid tiap waktu kalau kite benarkan kelakuan binatang ini? remember diam tu sama je dgn membenarkan kebatilan... sama la dgn ulama' yg lantang berceramah tp bile ajak kuar ke medan dakwah, seperti disko or sarang penagih, kecut jugak.... ingat kisah imam hambali kan? kalo ISA x stop, mungkin lg byk bayi masuk dlm lubang tandas, sbb tekanan yg dialami isteri kpd mgsa ISA...

Kekacauan yg ditimbulkan oleh demo... pernahkah kita ambil tahu bagaimana demo sebegini disusun atur?? Bukan cikai bro... bukan sikit wang yg habis utk 'PR' diorg.. bagaimana sistem latihan pegawai keselamatan pihak yg berdemo? susun atur barisan? Syarat2 demo? larangan2 semasa berdemo? pernah dgr diorg ni demo acu pisau kat polis?.... pernah kite tau bagaimana teknik provokasi polis? lg kejam...

sahabatku amin... xdela nak fire kan.. haha... nk xplain je... ak x kata ko kene sokong demo... cuma utk buat pape statement tu, kene kaji jugak punca sume ni berlaku.. bukan surface je... Isu najib nak revise ke, bg stadium ke.. tu surface je... politik la katakan.. tp isu ISA ni jauh lebih dalam drp politik...

Maaf kalo pnjg sgt n wat sape2 emo.. aku hormati kebebasan bersuara selagi mana tidak bertentang dgn syariat... so, sahabat2, berlapang dadalah...TQ

FaReAsT AL-MuHAnDIsU said...

cuba bc link ni.. agak best sbb perspektif foreigners trhadap malaysians

http://azubaijan.blogspot.com/2009/06/malaysias-future.html

Nasrullah Jaafar said...

Huhh..
siyes blog tu...post dia...
tajam tapi benar...
benar2 menusuk kalbu...
bace2..
tq faris bg link...

harap2 kita mampu menjadi golongan yg "hard to recognise" berdasarkan post tu (^_^)

Anonymous said...

Salam, Bro...

Aku tak faham mengapa member2 kita kata ISA kejam. Kejam pada mata siapa? Ahli politik pembangkang? Beri satu nama yang ditangkap bawah ISA dan di anggap kejam.

Jangan terpengaruh begitu saja bro... Cuba bayangkan kes-kes bom berani mati di Indonesia. Berapa nyawa yang mati? Siapa yang hendak dipertanggungjawabkan? Siapa yang sedang meraung atas kematian ni? Yang membunuh atau saudara mara yang dibunuh? Apa tujuan pengebom berani mati ini? Boleh tak kita guna ISA akan mereka ini? Itu kalau ada ISA kalau tidak tunggulah hingga diletupkan dahulu baru boleh tangkap mereka.

Untuk pengetahuan bro..., Kes2 ISA digunakan atas dasar keselamatan negara. Apakah kita nak biarkan negara ini dihancurkan oleh anasir-anasir jahat, baru mereka ditangkap dan dipenjarakan? Sudah terlambat kalau kita tunggu ni berlaku. Lebih baik bertindak dahulu sebelum terlambat.

Malaysia yang berbilang kaum lebih terdedah kepada kekacauan. Taada ISA lebih kacaulah jadinya. Lihat saja dalam blog, bahasa yang digunakan untuk memperkecilkan satu-satu kaum. Ia hanya tunggu untuk meletup saja. Bayangkan kalau taada ISA lebih dasyatlah lagi jadinya. Siapa yang rugi?

Ya, pembangkang akan mencari kesilapan kerajaan dalam menguatkuasakan ISA. Kita manusia bro..., memang buat kesilapan tapi kesilapan yang dilakukan terlalu kecil dan ini tidak boleh dijadikan isu untuk memansuhkan ISA. Kerana faedah ada ISA lebih besar untuk negara ni dari memansuhkannya. Bro.. lebih senang selamatkan Negara ini menggunakan ISA dari mempertahankan negara ini menggunakan senjata. Berapa ramai Atuk Nenek dan bapa kita yang mati dan cedera melawan komunis menggunakan senjata? Masih ramai kat luar sana nak hancurkan negara ni. Kat mana orang Melayu nak pegi kalau ini terjadi? Percayalah bro... Kita jangan tertipu dek permainan orang politik yang gilekan kuasa ni. Mereka akan memperkudakan siapa saja asalkan matlamat mereka tercapai.

Kita mempunyai pemimpin negara yang hebat-hebat dan disanjung oleh majoriti rakyat negara ini dan juga di peringkat antarabangsa. Mereka tidak akan menyalahgunakan kuasa mereka. Mereka mempunyai reputasi. Lagi pun Rakyat mempunyai hak untuk menentukan nasib mereka secara demokrasi. Kalau tak setuju dengan mereka, tak usahlah pilih depa lagi. Apa susah sangat?

Mengapa mesti berarak menyusahkan orang ramai. Pembangkang ada empat negeri. Kalau nak demo, mengapa tak buat saja di Kelantan, Penang, Selangor atau Kedah? Mereka tak nak, kerana akan menyusahkan penyokong mereka disana. Mereka sanggup datang buat kecoh ditempat orang lain sebab orang lain susah taapa.

Bro..., ada member kata demo mereka aman, polis yang kacau mereka. Bro.. tau aman pada mata siapa? Tau tak betapa kelamkabut dibuatnya Kuala Lumpur pada hari tersebut? Seluruh Kuala Lumpur jammed. Bas, teksi kereta tak bergerak berbatu dan berjam-jam. Apakah itu aman? Menyusahkan orang ramai tidak aman namanya. Lebih baik tidak ada demonstrasi ternyata lebih aman.

KITA SEMUA MEMPUNYAI HAK SAMARATA, PILIH YANG ANDA BERKENAN DALAM PILIHANRAYA DAN JANGAN CUBA BUNUH DEMOKRASI DENGAN BERDEMONSTRASI. Jangan benarkan demonstrasi menjadi budaya rakyat Malaysia kerana budaya demonstrasi akan hanya menghancurkan negara ini.


Pro-ISA dan Anti Demonstrasi

Anonymous said...

adoi ai..bile lak kitorg lari tajuk..dah demo tu pasal anti isa..mane bole bincang ckit2..mesti la sentuh jugak pasal isa..surface dia demo..dalam dia isa..

contoh lain la,kalau aku tulis artikel pasal bunuh orang..kalau nak diikutkan logiknya..memang la bunuh itu satu perkara yang sangat kejam dan x berperikemanusiaan..n perlu ke bunuh orang untuk tegakkan keadilan..

tapi kene tengok gak isi dia kenapa kena bunuh orang..kalau dah dalam peperangan, mesti la pembunuhan berlaku..allah x suka kan peperangan..

tapi peperangan tu dibolehkan atas dasar nak menegakkan balik syariat islam...sila analogikan dengan situasi sekarang dengan mengambil semua aspek yang ada..

nak revise balik isa? bole x aku samakan dengan proses damai antara palestine dan israel? atau yang nak menegakkan syariat islam dengan yang tidak..boleh? x boleh? xtau la aku...

aku x lari tajuk..

ok dah..cool balik..huuuhh...senyom2..=D

Amin Baek said...

fareast muhandisu:anda join eh demo tu??haaa...sempt ye..haha..aku ambik statement ko..'

"takkan memperngaruhi org yg fikrah Islam yg kuat"

ye..aku akui...ramai antara kita,i mean my frens,mempunyai fikrah Islam yg SGT jelas dan kuat..subhanallah..aku xspt mereka..dalil alquran hadis 40 sume da dlm pale..aku hadis arbain pn bpe cipot je ingt..org len,buku da bpe byk abes,sume da dikhatamkn..subhanallah..klu la aku jd spt tu..tp adakah bermakna org tidak join demo itu,cuba berfikiran waras tidak mempunyai fikrah yg jelas..so dorg ni kre sesat ke??afwan akh..

tp aku nk tnye,adakah demo anjuran Islam..?i mean Islam menggalakkan demo..bukn syura???btolkn aku..aku insan hina yg tak arif pasl agama,mayb ada sirah2 tokoh yg ada mengadakan demo..mitk ko gtau aku ye..myb sharing sdikit kt comment ni

kelakuan binatang ,faris??hurm..afwan..penggunaan ayat menyamakn org ngan binatang aku kurg gemar..tp since ada dlm alquran,org yg mengikut hawa nafsu dr perut hingga ke bawah,adalah spt haiwan..aku terima a..

apa ko rasa,klu ko kata kt anak ko,jgn p main kt longkang..then anak ko stil p jugak..p byk kali lak tu..aku rasa ko pn marah..masalahnya,aku protes thadap demo ni krn,ini perhimpunan tak bepermit..pastu bt kacau lg..pasni penggunaan stadium mungkin dibenarkn.haa,,p la beramai2 bsorak,memaki hamun..Inilah pjuang..subhanallah..aku sgt respek,nk2 ble nmpk golongan wanita btudung labuh..sgt cocok tok djadikn calon isteri..tp takot2 if ada proble dlm rumah tangga,diorg wt demo lak..sbb da biasa..

pihak pembangkang mencanangkan demokrasi2,tak abes2,tp demonstrasi cara demokrasi ke??klu aku silap,tlogn btolkn lg..nk bincg kt PARLIMEN..bukn takde wakil pmbgnkag kt dalam tu..

Klu ISA xstop,makin banyk bayi ke tandas..leh gtau aku bpe ramai yg buang bayi,ada fam dia dtangkap ISA..I mean the figure..afwan skali lg..mende ni masalah sosial ya akh..ni masalah umat akhir zaman..ni slah sapa??ni sume SALAH KITA..kita berada di comfort zone..cube kita berpikir scara jujur,bpe ramai org kita da tarik ke dlm Islam sbnar???bpe ramai da kita tarbiyah..afwan ya akh..klu kita bubar kn je ISA..xmembentuk masyarakt yg berpegang pd Al quran dan sunnah pn..spt dlm post aku,kita kene bina kefahaman..tu aku ckp,dari wt demo,bek buat ceramah tntg masalah remaja2 skang..

anony:aku menyokong ISA jika kandungannya diubah sedikit..mayb caranya agak kejam shingga fam nye ilang tmpt bergantung..tp aku klu leh,xnk ISA dihapuskan.let say satu hari HINDRAF memainkn sentimen perkauman,time tu melayu da ilang punca dek perpecahan..tak menyesal kita..takpn spt anda kata pengebom sume tu..mohon djauhkn la..

papen,im still waiting for the revised ISA.hurm

Amin Baek said...

syazwan:maksud aku lari tajuk..apa perbincgkn ..myb ko kene baca artikel aku smpi abes..baca separuh or suku or mayb baca tajuk dia,tidak dpt menyampaikn isu ni scara jelas..

Isi kandungan post ni "kenapa harus demo..sedangkn byk hal yg lebih penting lom setel.."

aku xde cte ISA ni bagus..memg ptot org dibwk masuk ke kem kemunting tu..

cume aku dijadikn bahan oleh pengomen anti ISA,sbg medium tok melepaskn geram..ko pn leh baca kt atas tu..

FaReAsT AL-MuHAnDIsU said...

haha... sudah dijangka golongan ini tak sanggup bertanggungjawab terhadap kenyataan yg dia buat sendiri...

rasanya apa yang Pro-ISA nyatakan telah saya jawab terlebih dahulu.. Sahabat2 sekalian, ISA itu hanyalah nama, hanyalah kulit... yang Islam tolak adalah prinsipnya... yang ditolak adalah ruang penganiayaan tidak berperikemanusiaan di dalamnya... yang ditolak adalah hukuman tanpa perbicaraan.. sedangkan tahanan badar dilayan dgn begitu baik oleh Rasulullah... mereka jauh lebih kejam drp KMM atau Al-Ma'unah... panjang perbahasannya dalam maqasid syariah... kita bukanlah yg selayaknya untuk mempersoalkan hukum Allah di sini... boleh jadi, nama ISA dikekalkan namun prinsip2 yg bertentangan dgn Islam dibuang dan digantikan dgn yg bersesuaian.

sahabat2, reputasi yg baik atau sejarah lama tidak membuktikan kebenaran mana-mana pihak.... kebenaran hanya milik Allah.. penipuan boleh shj berlaku drp mana2 pihak kerana mereka hnylah manusia... justeru, utk mencari kebenaran, hendaklah kembali kpd Al-Quran... pastinya perbahasan tentang ayat2 Quran sangat kompleks apabila melibatkan soal2 sebegini.. justeru, rujuklah pada hadith dan para ulama'... common sense isn't it?

lg satu, demo bukan soal nak menyusahkan mana2 pihak... tujuannya ingin memberi tekanan kpd kerajaan persekutuan... nak buat kat kelantan or kedah buat pe?? sape nak amik tahu kalo buat kat sana? Cuba la fikir sikit yg datang sume tu bukannya orang2 kaya yg ad kepentingan... kebanyakannya miskin sanggup datang dari jauh lalu disembur dgn segala mcm kimia... tapi mereka tak menyerah.. kenapa? kerana tekanan yg dihadapi jauh lebih hebat drp sume ni... apakah berbaloi utk mereka terus hidup dalam tekanan akibat ISA ataupun keluar utk sama2 melaungkan hasrat dgn hrpn kerajaan akan mendengar suara mereka?

kali ni pendek sikit... hehe... TQ

Amin Baek said...

faris jurutera:jawapan tok comment aku ke ni..aku kurg phm..haha..lg pendek nye komen..

Nasrullah Jaafar said...

hmmm....
pnjg gler komen pasal ni je...
bnde dah berlaku......
xyah la nk dipersebarkan sgt...

demo ni dah byk kali sgt berlaku...
ckp cam ne pun...org pi jugak kalo dianjurkan...

ala amin...bukan xde pun ceramah2 agama...ade je..byk...ramai je org pi..bukan xde...

Aku rase la..demonstrasi ni pun salah satu usaha utk diorg mencari kepastian.Kat parlimen tu majoriti nye BN..pembangkang ade je...mau ke kerajaan dgr cadangan pembangkang..nama pun pembangkang.Kalo setuju,malu ar diorg....sama je dua2.saling bangkang membangkang.....so,sebab bnde ni isu yg dah lama,last2 tu jela salah satu usaha diorg nk suarakan pe yg diorg rase.

Hmmm..entah la.Xtau la kan.demo ni bukan anjuran dlm Islam ek.Tapi haram ke?mksud aku dalam Islam,haram ke berdemo...??ni aku tanye...bukan pernyataan. Mase kite nk demo pro-Palestin dulu,xde lak timbul isu boleh ke tak kan.Aku rase la,skang ni haram-halal ni kite dipengaruhi oleh kuasa kerajaan. Kalo kerajaan kata haram,haram la dia. X ke sama je kalo kite tgk ade plak Pusat Judi Haram,dan ade plak pusat judi yg sah (mksud dia halal ke???)kdg2 rase cam halal haram nye satu bnde bleh lak keraajaan yg tentukan...
plik2..

aku pun xtau nk ckp cam ne.Dunia dah makin pelik.Xusah la dah rupe mcm bertekak je nk bncg isu ni. Bnde nk dah clear sgt.aku rase la...ckp la cam ne pun,bnde yg sama gak berlaku.

Skang ni rakyat dah cam terlalu berpecah belah mengikut haluan politik masing2. Ni suma sebab politik ar. Bila politik dipisahkan dr Islam,cam ni la jadinye kot. Islam dah dileberalkan. Selagi Pemerintah xjadi contoh terbaik utk rakyat,susah rakyat nk ikut diorg.

Ni pendapat aku la.Aku bukan pro mane2 pihak.Juga bukan anti mane2 pihak.Sebab dua2 still ade yg betul,dan ade yg salah. So,ikut la masing2 punye prinsip.
Yg pasti,Islam mesti menjadi pegangan kita kalo kita nk selamat(^_^)

Amin Baek said...

Nash:memg ada ceramah agama..cume aku mengatakan,baek gunekn tenaga semasa berdemo tu,membuat perkara yg lebih berfaedah..mayb ceramah terbuka..bukn aku kata,b4 ni langsung takde ceramah..

tu la yg berlaku..klu kerajaan syorkn satu solusi,,akn dibangkang..ble pembgnkg nyatakn satu solusi..ada tentangan..macam mana tu..rasa SPRM je cm bjaya kata sepakat b4 ni..

afwan nash..aku xkata demo ni haram..tp if permit tak dkeluarkn,melanggar undang2 ,tu x dkire salah ke??..bukn pe,aku ingt lagi,dlu kp aku..kami ske pki kopiah p solat jumaat..then dia tego..adik,pki kopiah ni bagus..sunah,tp ble melakuknnya dsebalik melanggar peraturan..mende ni jadi salah..cmtu la bunyik nye..kp ni dr kecik penah join tabligh..

Ye..Islam tuk selamat..jgn lupa menunaikn tuntutan dlm Islam juga..insyaallah..

FaReAsT AL-MuHAnDIsU said...

To Amin,

soal2 fikrah panjang la perbahasannya.. soal berkaitan thiqah, wala' dan sbgny.. tidak2, sy tak menyatakan yg x ikut demo sesat, soal sesat ini mungkin difahami dari aspek akidah... Islam itu kan terbahagi kpd Akidah, Syariat dan tasawwuf.. ad keutamaan msg2... mungkin boleh difahami bile khatam buku "Maza ya'ni fil intima'i islam"... tambahan: Tariqul Dakwah by Mustafa masyur...

soal2 demo dianjurkan oleh Islam ni boleh difahami dalam konteks fiqh awlawiyat.. contoh, amaliyyah istisyahidiyyah pun xde dlm sirah... tp fatwa ulama' membenarkannya... kenapa? boleh la refer Fiqh Awlawiyat by Yusuf Qardawi...

persoalan2 len yg akh kemukakan byk berkisar tentang perkara2 furuk yg x boleh digunakan sbg hujah utk wat keputusan... yg penting adalah apa dasarnya? sememangnya matlamat tidak menghalalkan cara.. justeru bagaimana? salah satu aspek perbahasan ialah keutamaan mencegah dosa drp mengajak kpd makruf telah sy xplain dlm post sblm ni... tidak sesuailah dibincangkan dlm ruang ini... perlu kpd guru2 yg bertauliah... namun, harus diingat yg perkara yg akh kemukakan itu tidak boleh diketepikan... tetap berdosa... namun antara 2 mudarat yg mana perlu dipilih? bagaimana pulak nak cover satu lagi mudarat to minimize the effect? itu persoalannya..

Akh.. sy tak berniat nak melepaskan geram ni... sori la kalo terasa.. saya tidak menyalahkan sape2.. nak menegakkan pendirian shj.. cuma biasalah, saya bukanny tahu sume melainkan sedikit rujukan... harap dpt berlapang dada.. TQ

FaReAsT AL-MuHAnDIsU said...

owh... yg atas sikit tu ditujukan kps anonymous

Amin Baek said...

faris si jurutera:syukran for the xplaination..aku pn xde ilmu sgt..sharing sgt dperlukn..Fiqh Awlawiyat tu xsempt disntuh lg..insyaallah atas saranan saudara..

tp aku xrasa membubarkn ISA,sbg satu method tuk memperbaiki masyarakt..mayb ada cara lain..ISA ni pada aku,isu faktor yg sgt kecipot dlm permasalahn umat skang..mayb masalah yg menjadi pokok kpd pemasalahn umat adalah masalah akidah..rasa dlm Islam menyarankan priority kn??

tima kasih atas komen..sgala pbalahan di dalam ni,harap dlupakan dluar sana..sana la realiti kehidupan..bukn di dlm blog..(pe aku cte ni..haha)

Nasrullah Jaafar said...

hehe...........

TQ amin....

hmmm..bila nk habis perbncgan isu ni ek??
rasenye dah byk dah ilmu2 kite dpt dr sini.Suma dah bg prinsip masing2 berdasarkan sedikit ilmu yg kite dpt.
Terima kasih pada rakan2ku Amin,Syazwan dan Faris. Byk ilmu aku dpt dr korg...

best2....bncg isu cam ni.Menarik....pas ni aku nk bace je komen korg.hehe.Korg mmg best(^_^)
Syukran (^_^)

Amin Baek said...

yeah..aku pengomen tok komen ke 50..haha..gle a...ferst time oo..haha..

ntah la nas..ble sume da pening nk pk pasl mende2 ni,sume stop a..

bek pk pasl esemen yg xsiap lg ni..huhu

sap said...

nas
ko x sebut name aku pn..
kecik ati
hahahaha
aku pengepost no 50

td aku cm de pasan anis ckp psl yg short form2 nih..

ni sebagai pendapat peribadi aku jek..aku lg ske klu penulisan cm amin..ye la..target reader amin pn kte2 jek..dak2 yg rapat2 ngan die n pembace blog die yg da mmg lali ngan penulisan amin yg cm2

rase menarik r sebab terase kesempoian dlm membace 2..sebagai contoh, penggunaan perkataan 'kamon la' yg sering digunakan oleh amin..sgt menarik cz kte terase cm tgh berborak ngan mmbe2..

so secare peribadi aku menyukai corak penulisan cmni sbb ble bace mnde 2 x terase heav sgt
:D

Nasrullah Jaafar said...

adeyh..
sap,ko memaksa aku utk komen dlm post ni lagi.aku dah ckp nk stop utk post ni..

adeyh..yela2...
kecik hati lak kang...

tq pada suma yg komen termasuklah amin,faris,syazwan,sap atan,anis,izzati,faidhah,meister, atika dan juga anonymous.
hehe (^_^)

Anonymous said...

Faris,

Sayang, anda terlalu terikut2. Anda tidak mahu membuka hati anda agar lebih terbuka. Jangan terlalu extreme dalam menilai Islam. Takut nanti kita hilang pertimbangan macam pengebom berani mati.

I think you miss my point, ISA is a defensive measure. Untuk pengetahuan, di rantau Asean, yang aman dan stabil tanpa mengalami masalah huru-hara, pengemboman dan pertumpahan darah hanyalah Malaysia, Brunei dan Singapura. Ketiga-tiga negara ini berkongsi satu persamaan iaitu kewujudan Akta Keselamatan Dalam Negeri. Saya inginkan keamanan yang berterusan. Untuk pengetahuan bukan ahli pembangkang saja yang di ISAkan, mereka termasuklah ahli UMNO demi menjaga kestabilan keamanan berterusan. Harap maklum.

Berkenaan Yusof al-Qaradawi sila baca syedsoutsidethebox.blogspot.com/2009/07/yusuf-qaradawi-not-me-ok-says-arabs.html.

Luaskan pandangan anda dengan banyak membaca. Antara yang dicadang
1)http://syedsoutsidethebox.blogspot.com 2)http://hantulautan.blogspot.com 3)http://jebatmustdie.wordpress.com 4)http://kadirjasin.blogspot.com/
5)http://kuda-kepang.blogspot.com/ dan of course
6)http://chedet.co.cc/chedetblog/

Pada saya bacalah tulisan-tulisan mereka ini pula agar kita tidak terjerbak membuat analisis yang salah. Pada pandangan saya pendapat mereka agak bernas dan seimbang walaupun kadang-kali susah nak diterima terutama yang tidak sebulu dengan mereka.

Kita perlu banyak membaca dan lihat dari banyak sudut agar penilaian kita tidak berat sebelah.

Pro-ISA dan Anti Demonstrasi

Amin Baek said...

anony:yup..memg ISA juga ada di Spore n US pn ada pki n puji ISA Malysia..

thanx for the link..tima kasih gak sbb mengomen..

Amin Baek said...

sap:thanx sap..hopefully gaya pnulisan cm lepak2 akn buatkn msg lebh cpt sampi..insyaallah

nas:hahhaa

Tg.A said...

aduh, aku baru perasan yg komen aku di reply.

aku malas nak gaduh2 kat sini. dalam komen awal, aku dah cakap yang aku respek yang ko cakap yang ko pun atas pagar dan xde pun sokong ISA ni.

summary yang aku dapat buat, ko memang tak cakap yang ko menyokong ISA. Understand and respect that.

tapi, aku sedikit sebanyak macam syazwan. kitorg x attack pun ko just nak lay out fakta pasal ni.

kalau ko perasan, awal2 tu ko ada guna ayat: kalau tak buat salah, kenapa nak takut ISA.

aku just counter balek persoalan ko. Aku terang balik je, menjawab persoalan tu.


Demo tu pun kalau tengok tv, ada 2 puak kan. Satu pro and satu lagi anti ISA. :D


okeh, case closed. i rest my case.

p/s: xbest komen bila orang emo2. huhu.

Amin Baek said...

anis:haha..ok..bukn pe,tp cara ko reply,seolah aku ni menyokong ISA..

memg ada 2 puak..pro n anti..tp pro ble disuruh bsurai trus dorg surai..n trus p anta memo.. :D

sapa yg akan membayar tuntutan dari peniaga2 tu ye??org yg join demo ke just organizer jek??--psoalan

Amin Baek said...

anis::afwan pasl terasa aku emo..nmpk x aku memBESARkn perkataan2 tu..bukn nk menjerit..cume nk menghighlitekn my point..sdgkn aku pm ko ritu pn,ko da kata emo..mayb aku kene bersaya awak baru suci sikit bunyik nye..

aku ni ganas orangnye..hahah(poyo skit)

FaReAsT AL-MuHAnDIsU said...

To Anonymous:

Ada 2 pertuduhan (judgement) tanpa justifikasi jelas anda kemukakan terhadap saya berdasarkan kata-kata berikut:

"Sayang, anda terlalu terikut2. Anda tidak mahu membuka hati anda agar lebih terbuka. Jangan terlalu extreme dalam menilai Islam. Takut nanti kita hilang pertimbangan macam pengebom berani mati."

1. Saya terpengaruh dgn pihak tertentu atau bias terhadap mereka.

2. Saya terlalu ekstrim dalam menilai Islam.

Benarkah?

1. Adakah mana2 kenyataan saya bias kpd mana2 pihak? adakah yg dimaksudkan politik? jelas saya nyatakan sebelum ini bhw isu ini jauh lebih mendalam drp politik... ingin saya nyatakan bahawa doktrin yg sy pegang hanyalah ISLAM.. andalah dgn jelas mengaitkannya dgn politik...

2. Apa yg saudara maksudkan dgn ekstrim? kebiasaannya apabila saya masuk meeting apa2, bila kita menyebut "kita harus kembali kpd Al-Quran", mereka inilah yg dituduh ekstrim... justeru, hujah terus ditutup dgn judgement "Ekstrim".. adat berbahas, patah-mematahkan hujah.. bukan A bercakap bahasa itik dan B bercakap bahasa ayam... dalil harus dibalas dgn dalil

"Orang-orang yang telah Kami berikan Al Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barangsiapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi." (Al-Baqarah:121)

3. Jelas drp ayat di atas tentang keutamaan berpegang kpd Al-Quran. Justeru, apa2 selain Kalamullah dan hadis rasulullah adalah bersifat relatif.. tidak mutlak.. justeru, perbahasan dinilai dgn hujah bukan PENGHUJAH... sumber juga harus dikaji... bukan dari sumber sebelah A semata-mata.. tapi utk pengetahuan saudara... link yg saudara bg tu very common.. gud traffic.. everybody knows.. org spt saudara n rmai lg xkan miss punya... justeru siapa yg bias? Lagi satu, apakah keutamaan sumber? buku atau blog? jawablah sendiri... tentang yusuf qardawi tu... baca la sikit buku2 dia.. pastu nampaklah terkena batang hidung sape... tgk satu video tu je tak memanifestasikan apa2 melainkan salah faham...

saya melihat kayu ukur yang saudara letakkan untuk menyokong hujah saudara adalah spt berikut:

1. Reputasi pemimpin.
2. Kesesakan dan kerugian akibat demo.
3. persamaan ISA dgn undang2 negara lain..
4. masalah 'tidak sebulu'

1 dan 2 telah saya cerita panjang.. yg ke-3, sokongan atau persamaan dgn mana2 pihak tidak melambangkan kebenaran... sekali lagi saya tekankan, kebenaran hanya milik Allah.. rujuklah Al-Quran(Ekstrim ke?)

"wa la talbisul haqqu bil batil, wa la taktumu nal haq, wa antum ta'lamun"

mafhumnya: jangan campurkan yg haq dgn yg batil dan jgn sembunyikan kebenaran jika kamu mengetahui

satu lagi hadis:

"Bersatulah kamu atas kebenaran dan jgn bersatu untuk kebatilan."

moga menjawab persoalan...

maaf amin, guna blog ko nak balas balik... tak puas hati aku kalo org tuduh aku gitu... benda yg aku paling x suke dgn org melayu ialah terus menghukum apabila mati hujah... terus judge macam2.. ni yg aku maksudkan ISA.. takde nak balas dalil ke apa.. sape dia nak tuduh aku gitu? bukannya aku paksa sume org percaya dgn aku... nak dengar, dengar.. xnak dgr, berlapang dada.. x perlu nak tuduh ekstrim ke pe.. rasany kwn2 rapat aku pun tau aku baca apa2 tiap2 ari.. NST kot, dato kalimullah tu.. harakah tu mggu ni ak x baca lg... dia tuduh aku bias plak.. xde kuar lg warna biru ke hijau ke.. sedih jugak la... macam la aku sokong bom berani mati.. tapi palestin tu berbeza.. hukum kene faham.. fiqh=kefahaman... baru cakap.. ni cakap dulu.. di sini la timbul wishful thinking..

sori min, awal2 aku bleh terima sbb sume rasany cukup beradab dlm memberi pendapat... tapi tuduh-menuduh tidak perlu timbul... sbb tiada siapa yg berhak di sini

nah.. nilai la sendiri

FaReAsT AL-MuHAnDIsU said...

yang "wa la talbisul haq...." tu bukan hadis.. tapi ayat surah Al-Baqarah tp x ingat ke brp...

Amin Baek said...

faris:aku pn xsure a ayat bpe faris..ingt nk tulis kt sini

rilek2..takmo panas2..sy pn sudah sjuk da ni..ada gak yg nk komen kt sini lg..haha

kita,insyaallah org berpendidikn ,xmo kuarkn kata2 nista,cercaan pada org len..spt yg berlaku kt blog2 politik dluar sana..memaki hamun,maki ulama,maki mufti..kita xmo

allah tak ske org yg melampaui batas 2:190

bhujah mst kene pada sumbernya..btol tu..papepn kene tabayyun sume mende tu[49:6]..discussion act bagus..kita dpt tau btol salah sumting..tp silp ble kite xmo terima..aku akui mayb aku quite emo...tp rasa byk maaf da dipinta..maaf lg.tp insyaallah..sstgh2 hujah2 yg dkuarkn,buatkn aku cari balik fakta yg sesuai..so that,aku dpt fakta yg baru..

masa bhujah,myb kita kene pk,nape bhujah,nk kn kebenaran or nk tnjuk kehebatan kita..so,tepuk dada,tnye akal..(ada ke bidalan cmni..haha)

thanx pada sume pengomen..korg memg ensem dan cantik

hai amin baek said...

koya sdak menatang ni..bajet gagoh nk pelempang org..dh la ckp mcm tau sumer

Amin Baek said...

hai amin baek:hahah..name da cool da..aku xbajet gagah nk pelempang org..tapi ko tau x ble ko brade d tmpt aku??org maki2 polis..ko kene baca post aku yg b4 ni pasl polis..ble rasa marah,apa2 boleh berlaku..even org tu lemah cmne skali pn..

at least sy berckp apa yg saya tau..sy menerima pendpt org..wpon nmpk aku cm bangkang sume pndpt komen2 ni,tp ada je point yg aku terima..that show,aku memg tak tau sume..ko tau sume ke??hebat2..sedabgnkan manusia tak perfect..klu ko tau sume,kre ko sgt perfect a..

(letak la nama btol nk komen pn..hape a))

Anonymous said...

erm..setahu ak afwan tu maksudye tq..dlm post ko,ak tgk ko define afwan tu mcm sori je.

Amin Baek said...

aku xde a pandai arab sgt..
tp tq tu syukran..
n jawapn nye afwan

pastu aku tau dr member aku gak,
afwan leh dguna as sori..instead of ana asiff..
btolkn aku if silap

Unknown said...

hurmm..da abes da bincang isu nih baru aku smpt bc..haha..xle nk smbg bincang..just my stand same cam faris....(haha..nk gak zahir kn pendapat,sory r.aku mmg camnih)

zubair ghazali said...

herm...nak tolong abg amin,surah 2:42.boleh cek ye~

Amin Baek said...

salam zubair..

ayat jgn campur kebatilan dan kebenran..dan smbunyikan kebenaran??

leh saya tahu pe mksdnye di situ??

myb anda bmaksud saya menyembunyin kbnarran or cmpor adukkan..

leh gtau yg mana..insyaallah saya akan perjelaskn..mengapa saya berkata bgitu..

btw,thanx for the comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails