Nov 5, 2009

~Kita yang alpa~



Bismillahirahmanirahim

Segala puji bagi Allah yang menciptakan sekalian makhluk,dan sentiasa memberikan nikmat tak yang tidak putus2..hanya kita yang sedar atau tidak..

Entah kita sedar atau tidak,isu Palestin kini semakin lesu semakin senyap dari kehangatan media masa..Dan ramai antara kita semakin melupakan krisis di Palestin ..Lebih ramai yang ingin mengetahui perkembangan Liverpool di Champion League,politilkus, dan ada juga yang langsung tidak berminat mengikuti mana2 perkembangan...

Pada post kali ini,aku berminat nak share pasal Palestin..ada yang latest ada yang lama2..

Rakayt Palestin telah disuruh untuk meruntuhkan rumah mereka sendri,dek diancam akan menanggung perbelanjaan yang tinggi jika Yahudi laknatullah yang merobohkan nya..tidak kre apa pun,rumah itu pasti akan roboh..huhu..Inilah nasib warga Palestin.yang hari demi hari makin dihimpit,keadaan mereka sungguh terdesak..

Kes yang lain nya pulak,da agak lama act,sebenarnya ada di antara pemuda2 Palestin yang diculik,dan akhirnya mereka telah dibunuh dan organ2 dalam badan mereka telah dkeluarkan untuk tujuan perniagaan.Kemudian jasad yang kosong dihantar pulang ke rumah mereka..Sampai begitu sekali mereka diperlakukan..

Banyak lagi kisah2 Palestin yang menyayat hati,yang terus terang melanggar hak asasi manusia..tapi,begitulah..Hanya sekadar di berita..

Aku bersyukur masih ada aktivis2 yang berterusan meyokong Palestin pada ketika ini..Kelihatan Galloway,NGO dari Malaysia sendiri..

Tetapi aku sedih,perasaan ini yang membuat aku ingin tulis something bout Palestin.Di kala adik2 kita di Palestin,menangis ketakutan,kita di sini bergelak ketawa..Ada antara blog2 yang aku jengah,menunjukkan mereka begembira(xsalah bgembira)..di dalam McD..rasa sedih sangat..rasanya mereka bukanlah tak tahu..tapi..ntahlah..mungkin mereka terdesak tiada kedai lain untuk makan..(cuba utk husnuzon)..

Kempen boikot Israel semakin lama semakin lesu..Kempen yang awalnya begitu gah,begitu hebat,di mana2 perhimpunan ada saja kata2 lantang menyokong kempem ini..Maybe ada antara kita yang membaca tulisan Ustaz Hasrizal berhubng Facebook..di dalamnya mengatakan "boikot ni seolah2 mengharamkan apa yang sedia halal "..dalam kes FB tu sendri I have my own stand..isu AEPI isu AIPAC di belakng Mark Zuckerberg menjadi alasan..

Tapi dalam isu boikot barang2 Israel,aku menggunakan dan berpegang pada kata2 yang dikeluarkan oleh Sheikh Yusuf Qhordawi yang mengatakan '"I dollar yang dikeluarkan untuk barangan Israel,seolah2 sebutir peluru untuk penduduk Palestin"..Pelbagai fatwa berhbung perkara ini dikeluarkan..Rasanya tida ada fatwa yang menghalang tindakan ini..untuk fatwa nye,leh a refer ke statement Yusuf Qhardawi dan seterusnya fatwa2 di Inminds.com.

"La yukminu ahadukum hatta yuhibbu li akhi hi ma yuhibu linafsihi"Hadis riwayat Bukhari dan Muslim..Tidak kah kita berasa sedih saudara kita di Palestin diperlakukan sedimikian rupa??Kalau ya,alhamdulillah..jika tidak,ada masalah sedikit di hati kita..mungkin belenggu2 telah menutupi hati kita..

Marilah kawan2..Kamon..cuba bayangkan kita berada di situasi mereka..Mereka sentiasa mengharapkan sokongan daripada kita selaku ikhwah kepada mereka..Ayuh berikan sokongan tidak berbelah bahagi kepada mereka..Infak la,Boikot la,Doa la..kalau tidak mampu juga,ambil lah tahu akan perihal mereka di sana..banyak sumber2 yang boleh diperoleh..PalestiniKini ada,EraMuslim ada..antara nak atau xnak jek..

Jadi Insyaallah..kita sama2 perbaiki diri,muhasabah diri,ikhlaskan niat kita..setakat ini je la coretan aku pada kali ini..harapnya kita sama2 membuka mata,melihat realiti kehidupan sebenar.dan harapnya lebih ramai blogger menyampaikan isu ni,supaya masyrakat kita sama2 terbuka mata yang mungkin sebelum ni tertutup sedikit.insyaallah..

wallahuallam.

Dan tetaplah memberi peringatan memberi peringatan kerana sesungguhnya peringtan itu bermanfaat bagi orang2 mukmin"[51:55]

8 comments:

Nasrullah Jaafar said...

Salam..
Astaghfirullahal'azim.
Syukran akhi kerana mengingatkan...
Manusia sering alpa...aku jua manusia biasa.
jika aku de wat salah,tegur2 la.
Tiada manusia yg sempurna yg langsung tiada berbuat salah.
Sama2 kita muhasabah diri,mengenangkan nasib sahabat2 kita di Palestin.(^_^)

TurTleFx said...

Salam
Thx amin. it sure does remind me a lot!

faidhah Hassan said...

Boikot NESTLE ! [milo, kit kat, nescafe, etc]
Boikot McD !
Boikot Coca Cola !

It is a MUST!!

Anonymous said...

kfc?? pizza?? dunkin's donut?? burger king?? r they Israel's too??

Amin Baek said...

nash:manusia memang sering lupa..sbb tu firman Allah peringatan tu bermanfaat bg org2 beriman..

turltelfx:menjadi tanggungjawb seorg muslim kepd muslim yg lain..sama2

faidhah:nestle(maggi!!!)

anony:byk lg product..leh refer ke http://www.inminds.com/boycott-israel.php

umairzulkefli said...

ramai yang lum concern betul ttg barang-barang yang perlu diboikot nih..

min, watla entry kt GG...

semoga Allah terus merahmati mereka yang memperjuangkan kedamaian palestin..

ibnu_ghazali@zubair said...

saya menyeru..mana-mana badan islam yang berjuang demi kemaslahatan umat islam zaman sekarang untuk sama-sama mengingatkan kader-kader mereka untuk sentiasa memboikot barang-barang tersebut..
saya tersangat kecewa,orang yang katanya memperjuangkan islam di IPT,membeli air 100plus di depan mata,menghisap strow air kotak milo,menjamah coklat cadbury,dan bersabun dengan sabun unilever(lux and etc)
sedihnye..teringat sahabat2 kat sane..tanx amin for the post that actually reminds me..[51:55]

Anonymous said...

lebih sedih apabila pihak mcD menukar nama seolah2x ade fast food baru dgn harga yg lebih murah berbanding yg lain...huuhuhu..saya terkena di Indonesia..Alhamdulillah Allah melindungi kami(sy dan kwn2)daripada tipu daya mereka...muslim WAJIB memonopoli semula sumber ekonomi dunia untuk membantu PALESTIN!!!susah kan nak buat macammana Rasulullah s.a.w lakukan untuk mempersaudarakan kaum Ansar dan mampu menguasai kaum Yahudi pada zaman tu..kita memerlukan kekuatan dari dalam untuk jadi KUAT!!!insyaAllah..kita sama2x berusaha dan memperbaiki diri kita dan masyarat...aminnn...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails