Aug 23, 2010

~Bazar Ramadhan:Pintu rezeki di bulan Ramadhan~


Hari ini sudah masuk hari ke 13 berpuasa.Alhamdulillah.Masih lagi bernyawa dan mampu meneruskan puasa Ramadhan ini,walaupun semalam di"landa" demam panas sebentar.

Bazar Ramadhan
Seperti kita tahu,antara kemeriahan lain Ramadhan selain Terawih,ganjaran pahala berlipat kali ganda,surau dan masjid yang selalu dipenuhi jemaah,sudah tentunya kewujudan Bazar Ramadhan(BR) di merata rata tempat.Tidak dinafikan,para peniaga mengaut keuntungan yang besar,malah lebih besar dari hari hari yang tidak berpuasa.Allah Maha Pemurah.Pasti di mana mana ada rezekinya.

[Ihsan pakcik Google]

Tetapi bukan sahaja peniaga yang memperolehi rezeki.Malahan juga.....

"Lelaki"
Kenapa lelaki?Adakah kerana lelaki perlu berpuasa penuh di bulan Ramadhan?
Bukan ini yang aku maksudkan..

Tetapi,

"rezeki" yang dapat dilihat di bazar bazar,apabila BR dikunjungi begitu ramai sekali manusia seperti semut mengurungi gula.

Masih tidak jelas apa aku maksudkan?

Lihat ini.Tapi jangan tenung ya!!


Inilah yang aku maksudkan.Rasanya semua pengunjung pengunjunga BR juga mengakui hakikat ini.

Dari pengalaman aku beberapa tahun yang lalu,sewaktu mengunjungi BR,aku sampaikan terkedu "terlihat" figura figura melintas di depan mata.Bukan tak pernah ternampak,tetapi mengenangkan itu bulan Ramadhan,dan apatah lagi,dalam keadaan sesak begitu,tidakkah wujud rasa khuatir di dalam hati wanita wanita tersebut?

Yang sewajarnya

Untuk pihak lelaki atau lelaki sejati,aku mengesyorkan:

Tidak ke BR,dan cuma memasak di rumah.Selain dapat menjaga mata,kita juga boleh mepersiapkan diri dengan ilmu rumah tangga.Dan bagi sesiapa yang tinggal bersama keluarga,bolehlah tolong ibu akak di dapur.Dapat pahala,dapat elak dosa.

Untuk pihak lelaki yang juga sejati,tetapi "terpaksa" ke BR,aku mengesyorkan:

Sila senaraikan makanan yang hendak dibeli,dan cepat cepatlah keluar dari "sardin" masyarakat tu.Dan tidak lupa juga,lebihkan pandang ke bawah.(Tapi jangan a sepanjang masa.Ada kene maki hamun ngan orang yang dilanggar nanti..hehe)

"Katakanlah kepada laki laki beriman,agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya;yang demikian itu lebih suci bagi mereka.Sungguh Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat"[24:30] 

Di Ramadhan ini lah kita kene mengasah iman kita,memantapkan ketaqwaan kita,dan juga mendidik nafsu kita supaya lebih bersedia di sebelas bulan berikutnya.Tapi,jika diRamadhan kita tidak sempat melakukannya,bagaimana untuk dihadapi sebelas bulan itu nanti.

Bukanlah untuk menafikan fitrah manusia.Allah juga telah berfirman:

"Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap yang diinginkan berupa perempuan perempuan,anak anak....."[3:14]

Cuma kita perlu mengawalnya,kerana dari mata turun ke hati.Takut dah sampai hati,hati boleh mati.Maka ketahuilah:

"Pandangan itu adalah panah beracun dari panah panah iblis.Barangsiapa memalingkan dari kecantikan seorang wanita dengan ikhlas kerana Allah,maka Allah akan memberikan di hatinya kelazatan sampai pada hari kiamat"[HR Ahmad]

Konklusi
Mari kita golongan lelaki ,menjaga pandangan kita,menjaga amal kita,terutama di Ramadhan ini.Jika tiada keperluan,tidak perlulah ke tempat tempat seperti itu.Memang SYAITAN diikat di dalam bulan Ramadhan ini,tetapi jangan lupa,NAFSU itu tidak pernah diikat.Nafsu masih bersama kita.


Golongan wanita,kami lelaki sejati(sejati a sangat) tidak menyalahkan anda 100%,kami juga manusia.Tetapi bukankah elok kita sama sama saling bantu membantu mengurangkan maksiat mata.Jika kamu berpakaian begitu,kamu dapat dosa,kami dapat dosa.Ish3.

update sikit:

Lama tak merasa murtabak di Bazar Ramadhan Simpang Peringgit.huhu.

[Gambar hiasan..Menggiurkan bukan?..hoh]


note:  "rezeki" di atas sebenarnya "penyakit"
note:note:  Jika terpandang sekali,itu baru rezeki.2 kali pandang,hang memang nak kena.haha
note:note:note:  Makan berbuka bersama keluarga memang syok.Boleh tambah tambah.hahha..
note:note:note:note:  Wanita boleh lah mencari lelaki yang jalan pandang ke bawah sebagai calon suami..keh3

Wallahuallam

Blogger Templates
Muhammad Aminuddin Ishak
Taman Pulau Gadong Jaya

"Dan tetaplah memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk orang orang mukmin"[51:55]

21 comments:

umairzulkefli said...

Amin...
kaburkanlah gambo tu dulu...
Lucah ar...
dahla slalu ternampak kt dlm lecture hall..ops!

btw,sem ni aku tak penah lg g bazar ramadhan n xpernah buke kt msjid UTP walopun tiap2 hari ade kt dlm...
huhu

arini berbuka pose bersama petronas!
pun aku xmo datang...

huhu~~

taman maju...nantikan kehadiranku...

Amin Baek said...

umair:

skali ,takpe...rezeki,..jgn ko dok tenong gmbr tu sudeh..hahaha

sama a..tahun ni memang aku tak pernah p lg..rasanya memg tak p la kot..tahun lepas rasa pn x p..malas satu +ramai gle orang +ehem2 pn satu..keh3..

woa..pakcik kt taman maju bingit je tgk muka ko tiap2 hari..hahaha

selamat berbuka umair..

umairzulkefli said...

ape da ehem2 min...
huhu~

selamat berbuke....

pakcik taman maju suke kut aku dtg...aku tlg lipat banner yg ade pic najib tu. hoho~
bayangkan sume org pijak2 pic tu...

menangis pakcik najib...
hohoho~~

NurQaseh said...

salam...pekabau org pulau Gadong? en.amin baek jalan pndang bawah je ke? hihihi.....bkn takat kat bazar je...pi kat dtrn phlwn, MP, jusco mcm2 gaye adeee.....

shahniz said...

ok..jom cari rezeki tue..boleh tak..hahaha..
(erhh, acah jer..)

Amin Baek said...

umair:

ceh..keji...kene bersihkan hati lagi tu..ini Ramadhan..pic orang muslim yg turut berpuasa pn dipijak2 ke..sedih msyrkt islam skang..

"ehem2" la..kang aku tulis,takot melampau sgt lak..kn tgh bpose..hahaha

Amin Baek said...

nurqaseh:

salam..alhamdulillah..makin sihat adanya...

owh..sbb mata ada di depan,semua sudut di depan dpandang..hahah..tp kene kawal la..keh3

btol2..act mcm2 tmpt ada,tp sbb smentara Ramadhan ni,memg BR la yang menjadi tumpuan umum..hehe

eh?orang melaka ke?byk tau tmpt..

Amin Baek said...

shahniz:

lolz..hahhaa..kalau "tercari" takpe..skali je dibenarkan..

jgn buat trick nak tgk lebih lak..hahah..

tp papepn,kene try jauhkan...bahaya pada hati..wuwuw..

penaberkala said...

owhh, rezeki tuh. ingat rezeki cendol pulut tapai free ka
skang malas nk pi bazar
pi jarang-jarang je
masak kat rumah lg best,haha

best woo ko dpt bukak kat rumah
tapau kat aku skali min

Amin Baek said...

penaberkala:

keh32..rezeki baeeekkk punya...

btol2..da experience,da complete 1 kriteria suami mithali da..point penting tu nuar..keh3..ble masuk dlm resume tok nikah..hahah(kompem jd rebutan)

best2...hari2 makan mende len3..whoa!!
boleh2..tapau2...kalau nak penampau pun boleh(gurau2..bhs melaka memg dkat da bunyi tapau ngan tampau(tampar)..haha)

heheh...

littleantzz said...

wanita,
Akalmu senipis bilahan rambut,
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
hatimu bak kaca yang rapuh,
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

kpd ayah2, abg2, adik2, kakak, datuk2, nenek, tegur2lah
anak2, kakak2, adik2, cucu2, mak2, makcik2 or sesape je, supaya memelihara aurt mereka, kerana mereka juga tanggungjawab kita semua...

Amin Baek said...

littleantz:

wanita,
Akalmu senipis bilahan rambut,
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
hatimu bak kaca yang rapuh,
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

---> like this!!very nice..

benar...66:6..

arekymz membuyau said...

assalam.
tersangatlah setuju..
thanks sebab berkongsi..
bole dijadikan panduan dan sempadan..
:D

Amin Baek said...

arekymz membuyau:

salam...terima kasih...
sama2..insyaallah tanggungjawab seorang muslim untk saling mengingatkan...

Faris said...

baru kt melaka bro... haaha

kt ofis ak, xsah kalo xpakai mini skirt n nmpk 'cleavage'... setiap kali masuk lif, ak kne dongak ke atas sbb kat atas je la ad lampu n xnmpk pape.. len2 tu sume cam cermin.. haha

tmbh2 lg, dak2 ni je la yg pose.. brp sgt org melayu.. xterasa pun ramadhan kecuali g msjd.. dugaan sungguh.. hmmmm

Amin Baek said...

faris:

tu la..blum tgk kt tmpt len g...kota metropolitan mungkin lg dasat kot

waa..cmtu skali??
ish3..bahaya2...bahaya pada iman ni..

huhu..jln pejam mata je a faris..haha

Rozanna Abd Rahim said...

salam..

dr segi agama,akidah,sudah jelas rosak..

dr segi budaya lg satu hal..skrg ni kita boleh lihat, pegi mana2 pun, trend or fashion2 barat ni ada je orang pakai.sampai dah naik keliru, dia nih org melayu ke?cina ke?india ke?or mat saleh ke?semua dah bergaya lebih kurang sama.dah hilang identiti masing2.masing2 bangga menggayakan fashion ala2 barat yg seksi2 tuh.

xslh if gaya yg diambil tu kene pada tempatnya, tp kalau yg tang seksi2 tu xperlula rsnya..

nilai n gaya hidup msykt skrg mmg dah sgt dicemari dgn gaya hidup barat..

'seksi' pd mrk,ter'seksa' jiwa raga pd org yg melihatnye..

Amin Baek said...

rozanna:

tiada apa yang boleh dikata melainkan..


setuju!!

littleantzz said...

hurm, bila ade yg nak tegakkan hukum hudud ngn qisas, ramai yg kate xsesuai,dan mcm2 lg bntuk alasan y dberi, walhal adekah mereka sedar bahawa ape yg dturunkan Allah itu lengkap dan sedikitpn tiada cela,

bila masok bab pakaian dn aurt, x cakap pn x sesuai, sume pon leh trime, x kire dtg dri hujung ceruk mane,

adib yg lagi baek.hehehe said...

hehe,. bagos2. xyah la g bazaar ramadhan tuh. aku betaun2 xpat g bazaar ramadhan~_~ [jeles sbnrnye :p ]

Amin Baek said...

adibah:

kah3..nama tu nampak sgt tipu la...

hahah..kt sana xde bazar ke??pe kata korg yg stat kn..mana tau untung besar ke..whoaa..haha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails