Oct 5, 2010

~Hitam dan Putih~



Hitam menjadi putih

Putih menjadi hitam

Ini bukan main main.Ini bukan warna tahi cicak ok.

Warna warna ini sering dijadikan simbolik dalam kehidupan kita.

Baru baru ini,aku disajikan dengan sebuah drama mungkin yang bertajuk "Bisikan Syaitan".Jalan cerita ini mungkin biasa bagi sesetengah orang.Tapi ianya sesuatu yang mempunyai mesej.

Sinopsis

Ada 2 beradik Faizal dan Zahari.Faizal seorang yang gemar berfoya foya manakala Zahari pula abang yang begitu baik dan rajin solat di masjid.Faizal ini pula sering pulang lewat malam dan dia juga rapat dengan Ayu,anak kepada seorang wanita yang bertudung.Faizal makin lama makin teruk.Perempuan silih berganti.Zahari sudah puas menasihati adiknya itu,tetapi tidak pernah berhasil.Malah dia pula dicabar dan dikutuk oleh adiknya.Dan titik perubahan berlaku,pabila Ayu bertanyakan Faizal tentang solat dan Faizal berjanji akan bersolat untuk menyenangkan hati Ayu.Dan selepas itu,dia kerap memikirkan perkara itu dan hidayah itu datang.Manakala Zahari pula,berubah 180 darjah.Dia pula sering pulang lewat dan berfoya foya dengan wanita.Dan di pengakhirannya,rumah mereka terbakar,Faizal yang sedang membaca Quran,sempat melarikan diri,manakala Zahari mati di dalam rumah itu.Lagi menyedihkan Zahari mati ketika sedang bermaksiat dengan pasangannya.

Familiar bukan kisah ini dengan kisah ahli ibadah dan ahli maksiat,yang mati ketika hendak melakukan maksiat dan ibadah?

Fokus entry ini bukanlah kepada cerita itu sebenarnya,tetapi kepada perubahan yang berlaku.

Hitam pada Putih

Ia nya tidak mustahil,jika seseorang yang dahulunya begitu mencintai maksiat,sering berbuat perkara keji,akhirnya berubah.Hidayah itu milik Allah,seperti mana ada difirmankan dalam surah Al Al An'am.Jika dilihat kepada sejarah para sahabat,Umar al Khatab,yang digelar Al Faruq begitu membenci nabi.Beliau juga pernah membunuh bayi kerana itu adalah budaya di zaman Jahiliyah itu.Akan tetapi,pabila datangnya hidayah Allah,diiringi lantunan suara ayat dari surah Thoha,subhanallah,Umar berubah malah menjadi pahlawan Islam yang disegani dan antara faktor yang memudahkan penyebaran Islam di peringkat awal.

Putih pada Hitam

Dan ini juga tidak mustahil,jika seseorang yang dahulunya taat beribadah,rajin ke masjid,Quran dialunkan di masa lapang,berubah menjadi di sebaliknya.Kerana syaitan itu telah berjanji,dia akan senantiasa menghasut anak Adam,agar menjejaki langkahnya ke neraka,dimurkai Allah.

"Iblis menjawab,"karena Engkau telah menyesatkan aku,pasti aku akan selalu menghalangi mereka dari jalan Mu yang lurus"[7:16]

Perubahan inilah yang sangat merugikan.Tatkala umat memerlukan orang sebegini untuk memimpin dan mengukuhkan umat,tetapi hilangnya ia dalam keseronokan kehidupan yang fana ini.

Situasi sekarang

Kehadiran facebook benar benar merubah gaya hidup sekarang.Berita lebih mudah tersebar,dan lebih mudah mendapat liputan dari pelusuk masyarakat.Dan begitu juga berkenaan isu isu terkini,hinggakan ada yang membuat fan page untuk mengulas isu isu berlaku sekarang.Antara yang boleh dijumpai.

[klik tuk tumbesaran lebih hebat]

Pada pendapat aku,tak perlulah kita membenci orang orang yang melakukannya.Sepatutnya kita membantu mereka,untuk perbaiki kesilapan mereka.

Dan sebetulnya,kita patutnya MEMBENCI MAKSIAT yang dilakukan.Bukan orangnya.Kerana janji Allah itu pasti.Hidayah milikNya.Sesiapa yang dikehendakinya pasti mendapat cahaya itu.Mungkin Allah uji mereka dengan sebegitu rupa dahulu,sebelum mengurniakan nikmat hidayah tu.Siapa yang tahu.

Sepatutnya

Kita ini manusia.Takkan terlepas dari melakukan kesilapan.Dari kesilapan yang kecil,hinggalah kesilapan yang besar.Jika menyedari kesilapan yang kita lakukan itu,perkara pertamanya ialah TAUBAT.

Ada diriwayatkan dalam sebuah hadis,Allah begitu menyukai hambanya yang bertaubat.Jadi,apa lagi yang hendak ditunggu.Bermuhasabah lah kita.

Dan ada pesanan dari seorang saudara ,jikalau iman sudah down,janganlah pendamkan.Temui orang yang bersesuaian.Dan yang penting di kala down.,jangan sekali kali meninggalkan ibadat yang fardhu.

Akhir kata,sedikit perkongsian dari Surah Al A'raf,201
"Sesungguhnya orang orang yang bertaqwa apabila mereka dibayangi fikiran fikiran jahat dari setan,mereka pin segera ingat kepada Allah,maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan kesalahan itu."

Moga bermanfaat buat diri ini dan pembaca

Wallahuallam

Blogger Templates
Muhammad Aminuddin Ishak
Taman Pulau Gadong Jaya

"Dan tetaplah memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk orang orang mukmin"[51:55]

2 comments:

umairzulkefli said...

Alhamdulillah..entry yang baik...
Hidayah milik Alah, dan kita perlu sentiasa mencari, memelihara dan memperhalusinya setiap saat dan ketika.

Tiada siapa yang boleh menjamin keberlangsungan keimanan seseorang ulama, mahupun kekafiran seorang pemaksiat. Hanya Allah yang mampu menentukan.

Wahai Yang Membolak-balikkan hati! Tetapkanlah kami dalam agama-Mu dan mentaati-Mu.

Luqman Al- Hakim Bin Foaad said...

assalam.
terima kasih atas post entry ni.
terasa bnyak kekurangan diri.
mmg selalu berubah2 iman seseorang.
termasuklah ana.
semoga ditetapkan iman sehingga mati.
amin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails