Nov 16, 2010

~Kalam Allah~


Di kala mengharungi kesejukan senja,tatkala hujan terus turun dan membasahi bumi ini,di dalam perjalanan menuju ke Halaqah,tetiba terdengar lagu ini berkumandang di radio,sebaik sahaja alunan ayat Al Quran dihabiskan.

Al Quran,haa aaa..
Kalamullah!
Al Quran,haa aaa...
Kalamullah!


Tiba rasa gembira pula mendengar lagu ini.Pertamanya kerana sudah lama tidak mendengar lagu ini ke udara dan yang keduanya,kerana iramanya yang sedikit unik.Entah siapa penyanyi pun,aku tidak tahu.

Dalam kegembiraan itu,masih juga terselit rasa kebimbangan.Pabila difikirkan fikirkan semula,sudahkah aku beriman sepenuhnya dengan Al Quran.Seperti post aku sebelum ini,ya!!.Aku percaya akan Al Quran dan yakin dengan keseluruhan isinya.Akan tetapi yang merisaukan,aku tidak pasti ,sama ada isi kandungan sudah atau belum aku aplikasikan dalam kehidupan seharian secara keseluruhannya

Aku beriman pada Al Quran.!!"~+~Kata kata dari mulut.


Tapi ingatlah,beriman bukan pada sekadar lafaz.Ianya perlu seiring dengan hati dan juga perbuatan.Lantas ini pastinya memberi cabaran yang besar buat kita.

Hendak dibaca pun ,kadang rasa beraaaaat sangat.Kadang kadang,ada yang sangat me"mulia"kan Al Quran,lantas di atas atas almari menjadi lokasi simpanan.Akan tetapi,kadang sampai berhabuk habuk Al Quran tu.Allah...Lemahnya kita ni kan?

Ada hadis mengatakan sepatutnya Al Quran ini sepatutnya dihabiskan dalam jangka masa 30hari.Haa??Kita kadang sehelai pun payah.Kalau mood baik je dapat baca lebih...Lemahnya kita ni kan?

Tapi kawan kawan,ingatlah sesungguhnya Allah ada berfirman

"Sesungguhnya orang orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan solat dan menafkahkan sebagian dari rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dalam diam diam atau pun terang terangan,mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan rugi"[35:29]

Tidak rugi kita terus terusan membaca Al Quran.Dalam hadis ada juga menyebutkan setiap huruf yang kita baca itu,dikurniakan sepuluh kebajikan.Subhanallah.

Dan antara cara yang menambahkan minat untuk membaca Al Quran,bagi aku lah,
  1. Baca sekali dengan terjemahannya
  2. Baca dengan rakan rakan

Moga bermanfaat.

Dan ini merupakan langkah awal dan aku sokong sangat sangat.Semoga akan diimplikasi di negeri lain jua.Mudah mudahan.

Usaha Jabatan Pelajaran Terengganu bangun sahsiah pelajar

JERTIH: Setiap pelajar Muslim di Terengganu dikehendaki memulakan sesi persekolahan harian mereka dengan membaca al-Quran selama 10 minit mulai tahun depan. 

Pengarah Jabatan Pelajaran negeri, Razali Daud, berkata ia adalah sebahagian daripada usaha pihaknya mem-beri penekanan serius kepada pembangunan sahsiah seiring dengan kecemerlangan akademik yang dicapai pelajar.


sambung baca


Melentur buluh biarlah dari rebungnya..

Wallahuallam.

"Dan tetaplah memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk orang orang mukmin"[51:55]

2 comments:

shahniz said...

salam akh..
ana cek surah 35:39 tue takder pown dlm quran.. cuba antm try cek..

Amin Baek said...

salam

jzkk..typo...35:39--> 35:29

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails