Nov 6, 2010

~Kita Percaya~


Kita percaya Allah itu Maha Melihat
Tapi entah mengapa
Segala perbuatan kita yang dilakukan
Seolah olah Allah itu tiada

Kita percaya Quran itu kata kata Allah
Tapi entah mengapa
Hendak ditadabbur terasa malas
Apatah lagi hendak dibaca


Kita percaya Muhammad itu pesuruh Allah
Tapi entah mengapa
Sunnah dan saranannya sering kita abaikan
Apatah lagi sunnah terbesarnya

Kita percaya tujuan kita hidup untuk beribadah
Tapi entah mengapa
Solat pun kita tak jaga
Apatah lagi solat di awal waktu


Kita percaya pada Qada' Qadar dan hikmah disebaliknya
Tapi entah mengapa
Bila berlaku kecelakaan
Kita pula yang kerap menyalahkan takdir

Kita percaya Allah itu Tuhan kita
Tapi entah mengapa
Bila di dunia ini
Nafsu pula yang dijadikan Tuhan

Kita percaya Allah dekat dengan kita terutama 1/3 terakhir malam
Tapi entah mengapa
Kita lebih gembira bertemu mamak,menonton bola
Dari berteleku di sejadah,bertaqarrub kepada Allah



Kita percaya majlis ilmu itu taman taman syurga
Tapi entah mengapa
Kita sering mencipta alasan
dan lagi gembira ke ceramah politik

Kita percaya banyak fadhilat solat berjemaah
Tapi entah mengapa
Solat di tempat sempit secara bersendirian menjadi pilihan
Apatah lagi di waktu Subuh yang hening

Kita percaya dengan mengingati Allah hati menjadi tenang
Tapi entah mengapa
Lebih ramai mencari lagu terkini sebagai pemuas telinga
Alunan zikrullah pula entah ke mana





Astagfirullah.Lalainya diri ini.Pelbagai nikmat dikurnia,diberikan tanpa 1sen pun aku keluarkan.Tapi sering sahaja aku lupa akan kurniaanNya yang hebat ini.

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang orang mukmin,baik diri maupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..."[9:111]

Subhanaallah.Allah Maha Penyayang.Sudahlah diberi nikmat percuma,bahkan Allah beli pula dengan satu nilai yang begitu iaitu syurga.Apakah kita masih lagi mahu kufur nikmat?Dengan keadaan begini,diri yang sebegini,hendak di mohon syurga,rasa terlampau tidak layak,jika tidak ke syurga,ke neraka pula.Allahuakbar.Sudah pasti tidak akan pernah mampu menahan seksaannya.Mohon moga diberi rahmatNya.

Seperti apa yang ditulis di atas,kita memang percaya.Kepercayaan kita memang utuh.Tapi masalahnya adakah sudah kita manifestasi kan kepercayaan itu kepada amal perbuatan.Mari tambahkan nilai kepercayaan itu kepada amal perbuatan.Moga mendapat rahmatNya

Lagu astagfirullah dari Opick

Wallahuallam

Blogger Templates
Muhammad Aminuddin Ishak
Taman Pulau Gadong Jaya

"Dan tetaplah memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk orang orang mukmin"[51:55]

16 comments:

Rozanna Abd Rahim said...

salam..
terima kasih bg peringatan nie..

Amin Baek said...

rozanna:

salam..sama2..untuk diri sendri juga..

thanx sudi baca blog ini..

shahniz said...

byk sgt "pecaya" teringat plak rukun iman..
percaya..
percaya..
dan percaya...

Hazwan @ Bani said...

terbaik la amen. xde butang like plak. huhu..persiapkn diri utk bertemu Allah s.w.t. Buknkh ajal tidak kira usia maupun tempat.

Hazwan @ Bani said...

like...(butang like xde). mari bersama2 persiapkan dr utk bertemuNya. Bukankah ajal tidak kira usia n tempat.

Amin Baek said...

shahniz:

tu la..
bila ditanya,kita percaya..
tapi tingkh laku kita,kdg2 nampk cm xpercya pun..huhuhu..

muhasabah tuk diri sendri..

Amin Baek said...

bani:

benar..ajal ada di mana2..insyaallah persiapan perlu berlangsung sekarang juga..huhu..


like ada kt atas post tu..haha

Hariz Khair Ad-Deen said...

jzkk akh.. nice one!

Amin Baek said...

Hariz:

aik..bukan SOA da?hehe..

waiiyyakum...juga tuk muhasbh diri ini...uhuhu

Aizuki Nazwa said...

terima kasih utk peringatan. =)

Amin Baek said...

aizuki:

sama2..dan terima kasih juga sudi membaca..

.sYaFiQ. said...

entry yang bagus..keimanan 2 bkn hanya dengan kepercayaan..tapi harus dibuktikan dengan amal..

Jamal Rafaie said...

Banyak yang kita tahu tapi tak boleh nak buat sebab tidak hadirnya iman.. Apabila hadirnya iman, tidak ada taufiq dan hidayat untuk kita laksanakan amalan itu.. Masya-Allah..

Amin Baek said...

syafiq:

yup..amal adalah manifestasi kepercayaan kita..

Amin Baek said...

jamal:

yup..sbab itulah kita terasa berat,walaupun tahu kebaikan dan fadhilatnya..huhu

Ibnu_ghazali said...

salam ziarah ya akh..

makin kreatif anta menulis artikel..

semoga semangat mengupdate tidak luntur.

btw, bila nak buat cerpen..
hahaha, teringat cerpen lepas.buat ana gelak je~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails