May 28, 2011

~Aku dan Kau~


Aku ,Kau,Kau dan Kau.
Kita adalah sama sahaja
Kita semua ialah calon calon jenazah
Yang entah bila akan dianugerahkan kepada kita


Mungkin hari ini?
Mungkin esok?
Mungkin 2 tahun lagi?
Atau pun mungkin semasa kau membaca entry ini.
Bila bila masa sahaja.

Jadi,setiap masa aku dan kau kena bersedia
Hidup bertuhan
Hidup bernabi
Hidup berkitab
Hidup biar diri kita sedar,sapa diri ini yang sebenar.
Apa sebab kita hidup

Bila terdengar seruan azan,buat buat tak dengar
Solat pun bila perasan waktu dah nak habis
Bila di ajak berjemaah
Katanya,asal aku sembahyang sudahlah.
Al Quran sudah entah hilang ke mana.
Majlis ilmu entah,nak dipandang pun rasa ngantuk

Bila ditanya,kau mahu neraka ataupun syurga?
Orang gila pun tahu la jawapannya
Sudah pasti syurga..
Tapi,napa kita menjauhi amalan ahli syurga?

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum nyata bagi Allah,orang orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang orang yang sabar"[3:142]

Poster,flyer yang mengajak pada kebaikan banyak aku dan kau nampak
Mereka semua ingin membawa kita ke jalan yang benar
Jalan yang mendorong kita berbuat kebaikan
Tetapi,kenapa kita ni malas sangat nak baca
Malas sangat nak pergi
Malu lah sedikit pada kerbau,lembu,kucing.
Jika mereka nampak poster tersebut,mereka pasti tidak akan menyertainya
Kerana,mereka tidak memahaminya
Tapi!Kenapa kita juga begitu?

Owh.Persoalan yang begitu memeningkan kepala
Ingatlah tujuan hidup
Apa yang ingin kita gapai
Harta?
Boleh jadi kita menjadi jenazah bila memperoleh harta itu
Apa lagi?
Semuanya tidak kekal
kecuali jika kita mencari Ridho Allah

Jangan sombong dengan masjid
Kelak,kau dan aku pasti di solatkan di masjid
Jangan sombong untuk berada di belakang imam
Kelak,kau dan aku pasti berbaring di hadapan iman.

Ayuh berubah!Ayuh!

Alhamdulillah.Diberi kesempatan mendengar kuliah maghrib di masjid.Ada antara isi di sampaikan dalam entry ini


"Dan tetaplah memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang orang mukmin"[51:55]

7 comments:

Nasrullah Jaafar said...

nice sharing bro...
thankz...
tazkirah yg menarik (^_^)

Amin Baek said...

nash:

peringatan untuk diri sendri jugak..tq2.

Wan Pai said...

thanx 4 sharing.. :)

arekymz mukmeen said...

umur makin lanjut.
amalan x tau macam mane.
hmm.
thanks bbg peringatan.
:D

Amin Baek said...

wan pai:

sama2..utk diri sendri jugak

Amin Baek said...

arekymz:

itulah..usia kita makin meningkat..
kematian sudah memanggil2..

sama2 kita introspeksi..

shahniz said...

den suka nie.. terbaek..!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails