Jul 31, 2011

~Ramadhan datang lagi~

Subhanallah.Kini Ramadhan hampir tiba lagi.Rasanya baru hari tu aku habis berpuasa sewaktu intern di Melaka,kini akan kembali menjalani ibadah puasa di Perak.Kejapnya masa berlalu.




Madrasah Ramadhan yang penuh barokah,penuh kebaikan ditawarkan untuk kita,umat Islam.Dan ditambahkan lagi "bonus" satu malam di mana bersamaan dengan 1000bulan.Subhanallah.Ini sebuah tawaran yang cukup hebat.Lebih hebat dari Mega Sale,lebih hebat dari Year End Sale(YES).Harusnya kita semua perlu bersedia untuk mengaut segala tawaran tawaran hebat ini sehabis banyak.Ayuh menjadi "tamak" dan tidak salah "tamak" dalam mencari kebaikan dan berbuat amal.


"Wahai orang orang yang beriman!Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa"[2:183]


Inti Ramadhan yang perlu dicapai.TAQWA.Definisi taqwa yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w :


"Mentaati Allah dan tidak mengingkari perintahNya,sentiasa mengingati Allah dan tidak melupaiNya,syukur kepadaNya dan tidak kufur nikmat"[Rawahu Bukhari]


Satu term yang cukup familiar di dalam Al Quran dan disebut di pelbagai surah.Mengapa perlu mencapai tahap TAQWA ini?


" Sebenarnya barang siapa yang meneparti janji dan bertakwa,maka sungguh Allah mencintai orang orang yang bertakwa"[3:76]


Inilah antara sebabnya adalah,untuk meraih cinta Allah.Kita adalah nothing jika tiada cinta Allah untuk kita.Kita takkan mampu untuk meneruskan kehidupan tanpa cinta Allah.Dan bukti cintanya Allah buat kita,lihatlah pada segala nikmat yang kita peroleh!Alhamdulillah.


Dan pencarian taqwa bukan suatu yang mudah.Alhamdullilah Allah datangkan Ramadhan untuk kita memupuk taqwa dalam diri kita.Justeru,persiapkan diri ,kuatkan hati,cekalkan diri,kawal nafsu yang bermaharajalela dalam diri.


Perbanyakkan ibadah kepadaNya,banyakkan berdoa,banyakkan ibadah sunat.Kalau boleh,biarlah zikrullah dan alunan Al Quran yang banyak bermain di bibir kita,cuba kawal percakapan.Dan lakukan seikhlas hati.Kerana Allah.Dan kita lakukan semua ini,hanya untuk menjadi Hamba Rabbani,bukan sekadar Hamba Ramadhan,di mana ,insyaallah ibadah ibadah yang dilakukan,akan terus dilakukan walaupun Ramadhan sudah berakhir.Pabila ada orang yang melakukan jahil antara kita,maka katakanlah "aku sedang berpuasa".Mudah mudahan kita terpelihara dari mainan nafsu.




Semoga Ramadhan ini menjadi yang terbaik buat kita dan moga Allah izinkan aku dan kita untuk beribadah,mengambil sepenuhnya peluang yang diberikan dan diizinkan untuk bertemu dengan Lailatul Qadar.Amin Ya Allah.


Kita sudah berhadapan dengan sebelas bulan yang umpama racun,dan kini datanglah satu bulan sebagainya penawar.Jangan terlepas dari memperolehinya.

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan!Selamat mengerjakan ibadah puasa kepada semua muslimin dan muslimat.Moga suksess dalam madrasah Ramadhan ini dan tazkiyatun nafs.Amin~




4 comments:

Wan Pai said...

sebulan penawar kepada 11 bulan racun..nice2.. :)

Amin Baek said...

wan pai:

masa utk taazkiyatun nafs..huhu

Siti Arfah said...

Salam ramadhan kareem. :)

Amin Baek said...

siti arfah:

salam ramadhan.

Allahu akram

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails