Aug 1, 2011

~Ibadah di bulan Ramadhan:Sedekah~

Bulan Ramadhan sudah kembali mengetuk ke kalendar kita.

Di laman sosial,Facebook,Twitter,Google + dan juga Friendster(masih wujudka?),bertebaran layangan layangan ucapan ,pengisian,tazkirah dan macam macam lagi berkenaan Ramadhan.

Syukur kita juga dapat disampaikan ke bulan yang penuh barokah ini.Justeru,seharusnya kita mengambil 100% peluang yang disediakan ini untuk beribadat,mencari sebanyak mungkin kebaikan yang ada untuk memastikan Ramadhan ini bukanlah sia sia.

Jadi,perkongsian mengenai ibadah yang boleh kita lakukan dalam entry ini ialah BERSEDEKAH.


Sebuah hadith yang popular di bulan Ramadhan adalah seperti berikut.:

Rasulullah saw adalah orang yang paling suka sedekah dan beliau paling banyak sedekah pada bulan Ramadhan ketika bertemu dengan Jibril. Dia bertemu beliau pada setiap malam Ramadhan (sepanjang bulan), lalu Jibril bertadarus dengan beliau. Sungguh Rasulullah saw (ketika bertemu Jibril) lebih dermawan dalam kebaikan daripada angin yang berhembus”[Rawahu Bukhari]

Jadi,banyak banyakkanlah kita sedekah.Sesungguhnya tiada sebarang kerugian yang kita akan terima jika bersedekah.Allah sendiri berjanji,jika kita bersedekah/berinfak,nescaya kita akan memperoleh lebih dari yang kita hulurkan.

"Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di Jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai pada tiap tangkai ada seratus biji.Allah melipatgandakan bagi siapa yang dia kehendaki dan Allah Maha Luas,Maha Mengetahui"[2:261]

Orang orang yang menginfakkan hartanya juga telah diperumpamakan oleh Allah seperti sebuah kebuh yang terletak di dataran tinggi yang disiram oleh hujan lebat,dan kebun itu menghasilkan buah buahan 2kali ganda.Subhanaallah.

Di bulan Ramadhan ini jugalah kita mendidik dan menyingkirkan rasa bakhil dalam diri kita,dengan bersedekah,dengan membayar zakat dan sebagainya.Kerana kebiasaan,rasa berat untuk bersedekah itu adalah didatangkan oleh syaitan yang kini telah diikat Allah.Ambil kesempatan ini sebaik baiknya.

"Setan menjanjikan(menakutkan) kemiskinan kepadamu dan menyuruh kamu berbuat keji(kikir) sedangkan Allah menjanjikan ampunan dan karuniaNya kepadamu.Dan Allah Maha Luas,Maha Mengetahui"[2:268]

Ingatkan juga sabda Uswah Hasanah kita,

"Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta)"[Rawahu Bukhari]

Ringan ringankanlah tangan kita untuk memberi.Dan sentiasalah mengikhlaskan niat kita.Mudah mudahan kita berniatkan untuk mencari ridho Allah.Bukan untuk penilaian manusia.Antara 7 golongan yang mendapat naungan Allah di akhirat kelak adalah mereka yang bersedekah,hingga tangan kiri tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kanannya.

Salah satu cara untuk berinfak dan beribadah:



1)Taip PALESTIN (JARAK)  10/5/3/1
2)Hantar ke 39111

Begitu mudah untuk bersedekah.Senyuman juga adalah satu bentuk sedekah.



Moga amal diterima Allah
Moga Allah ridho

"Dan tetaplah memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang orang mukmin"[51:55]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails