Jul 25, 2011

~Sebuah permulaan~

Tajuk macam gempak je.Hahaha.


[Hehe]

Alhamdulillah,Petang tadi baru habis kursus pra perkahwinan di UTP anjuran Jabatan Agama Islam Perak.Pelbagai ilmu diperoleh.Awal awal,memang la salah satu tujuan,untuk memperoleh sijil sebagai pra syarat perkahwinan,tetapi,syukur diperingatkan penceramah agar kembali mengikhlaskan niat.Terlampau banyak ilmu baru yang diperoleh.Bukan sekadar ilmu rumah tangga,bahkan aqidah,ibadah,akhlak + isu semasa.

Terima kasih Allah membuka hati aku untuk pergi ke program sebegini.Moga menjadi suatu persiapan untuk menghadapi Ramadhan.

Menurut seorang penceramah,dan mengikut logik dan pembacaan aku,top kriteria yang di dambakan manusia,ialah soleh dan solehah.Harta ,Paras Rupa jatuh ke tangga ke berapa tah.

"Apabila datang kepadamu seorang lelaki yang kamu redhai agama dan akhlaknya datang meminang,maka kahwinkanlah anakmu itu.Jika tidak berbuat demikian,nescaya akan berlaku fitnah dan kerosakan di atas muka bumi ini"[Rawahu Tirmizi]

"Dikahwini akan perempuan itu kerana empat perkara;hartanya ,keturunannya,kecantikannya dan agamanya.Maka pilihlah dari kalangan mereka yang beragama nescaya kamu akan selamat"[Rawahu Bukhari wa Muslim]

Jelas dari sabda Nabi,akan kriteria kriteria yang patut menjadi pilihan.Sejahtera akidahnya,insyaallah,selamat yang lain.Mudah mudahan,kriteria ini menjadi top priority kita.

Dalam mencari yang beragama,jangan dilupa untuk diri kita sendiri beragama.Jaga solat,Jaga pergaulan.Jaga hati.Jaga mutabaah.Jaga hubungan dengan Allah.Kerana Allah itu Maha Adil,Maha Mengetahui.

"Perempuan perempuan yang keji untuk laki laki yang keji dan laki laki yang keji untuk perempuan perempuan yang keji sedangkan perempuan perempuan yang baik adalah untuk laki laki yang baik dan laki laki yang baik untuk perempuan perempuan yang baik"[24:26]

Serahkan jodoh kita kepada Allah dan bertawakallah.Apa yang penting,carilah cinta yang Agung itu dahulu.Gapai cinta Allah,niscaya cinta makhluk yang mengeratkan lagi cinta kepada Allah akan kunjung tiba.

Hantar la "mesej" kita kepada Allah dengan doa,hantar juga "rayuan" kita dengan tangisan taubat di malam hari,buktikanlah "cinta" dengan amal .

Moga ridho Allah diperoleh.Amin~

Kredit to Penaberkala

Note: Tiga hari berturut dihidangkan perkara sebegini::Forum BaitulMuslim,+2hari kursus.Wah.Asyik terfikir jek..haha..


11 comments:

EDiG~ said...

go go go amin. sape calon idaman hati?

Amin Baek said...

adi:

hahaha..go go..

calon?fuh..kah3

Wan Pai said...

Kurus yang seronok dan dapat belajar banyak perkara..:)
Sijilnya dah ada, kahwinnya bila? :P

Amin Baek said...

wan pai:

haa...yg tu yg kita tak tau tu..haha

blog-tips-kurus said...

redha & tawakal. bilenye? :-)

irda zahari said...

before this xde la rase nak segerakan sangat. tapi bile da dapat sijil, rase lain plak.. :)

Armiza Aris said...

jgn lupe jemput ke walimah..insyaAllah datang :)

Amin Baek said...

blog tips kurus:

hahha..bila yg xtau tu..

Amin Baek said...

irda:

nice..smagat baru..haha

shahniz said...

mabruk akh..kih..kih..kih..

Amin Baek said...

shahniz:

hahaha..pdahal br kursus je..keh3

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails