Aug 3, 2011

~Ibadah di bulan Ramadhan:Al Quran~

Alhamdulillah,Masuk malam keempat Ramadhan.Syukur masih lagi nafas tersisa dalam diri ini,yang Allah izinkan untuk terus membuatkan kita bernyawa.Subhanaallah,Alhamdulillah.


Bagaimana Ramadhan anda setakat ini?




Insyaallah dalam entry ini,ingin aku berkongsi sedikit mengenai ibadah yang biasa dilakukan dalam bulan Ramadhan yakni Membaca Al Quran.Seperti yang kita sedia maklum ,Al Quran ini juga diturunkan dalam bulan Ramadhan bersesuaian dengan firman Allah dalam surah Al Baqarah


"Bulan Ramadhan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan Al Qura sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda.."[2:185]


Alhamdulillah.Petunjuk hakiki yang membawa kepada jalan yang benar.Itulah Al Quran.


Justeru di bulan Ramadhan ini,perbanyakkanlah bacaan bacaan ,basahkan bibir kita,senamkan mulut dengan Al Quran.Kerana pelbagai fadhilat ,pelbagai kehebatan dari mukjizat agung yang diturunkan Allah untuk Muhammad,rahmat sekalian alam.

Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang membaca satu huruf dari al-Quran, maka bagi-nya diberi sepuluh pahala dan ditambah sepuluh lagi kewajiban seumpamanya, tidak aku katakan( alif, lam, mim ) itu satu huruf, akan tatapi alif satu huruf dan lam satu huruf dan mim satu huruf. ” (Riwayat Tirmizi)

Di sini,aku ingin berkongsi sedikit bagaimana kita dapat mengkhatamkan Al Quran dalam masa sebulan.Moga bermanfaat.


Formula: 
1bulan = 30hari
30hari = 30 juz
1hari=1juz
1juz=20muka surat
20muka surat = 5 waktu solat x 4m/s
1 waktu solat =4muka surat.

Mudah bukan?!

Jadi,apa tunggu lagi.Fokus dan mulakan bacaan anda.
Dan jangan dilupa untuk mentadabbur bacaan bacaan kita.
Moga Allah ridho.


Alhamdulillah,sekarang berada dalam right track untuk mengkhatamkan Al Quran 2 kali sebulan.Sebagai sedikit sharing,cuba habiskan setengah juz dari Subuh ke waktu Dhuha.Kemudian,habiskan 1juz kira kira selepas waktu zohor.Ba'da Asar pula,habiskan lagi setengah juz dan habiskan bacaan selepas terawih atau pun sebelum tidur.

Dan satu lagi pesan,jangan lupa membawa Al Quran poket anda ke mana sahaja.Kelas,Iftar,IRC ,dan di mana mana tempat lagi kecuali tandas.Baca apabila kelapangan.Buang rasa malu,kerana anda yakin,anda melakukan kebaikan,bukan kemaksiatan.


Moga bermanfaat.


[Tiada alasan buat kita untuk tidak membaca Al Quran]

"Dan tetaplah memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang orang mukmin"[51:56]

6 comments:

Anonymous said...

Time kasih..nak cuba buat jgk lah..

Amin Baek said...

Anon:

sama2..tafadhol..moga2 Ramadhan ini lbih baik dr sebelumnya dgn ibadah2 yg lbih baek

shahniz89 said...

kih..kih..kih.. cilok iklan kat fb.. kantoi2..

Amin Baek said...

shahniz89:

hehhehe..cilok skit2..keh3

k.h.a.l.i.l.a said...

tips tu sgt berguna. kalau dpt disiplinkan diri buat mcm tu, memang boleh khatam quran sebulan. trima kasih kongsi ^_^

Amin Baek said...

khalila:

btol2..mudah mudahan istiqamah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails