Aug 13, 2011

~Juadah berbuka~

Subhnallah.Sudah hari ke 13 rupanya kita berpuasa.Sudah menghampir first half Ramadhan 1432 H.

So,bagaimana Ramadhan kalian?
Makin jimat atau pun makin banyak berbelanja dek begitu asyik membeli juadah?Haha

Jadi,untuk Ramadhan ini,ada lah beberapa tempat yang aku berkunjung untuk iftar
Antaranya,Surau Al Ikhlas -Bandar U,Masjid AnNur-UTP,Restoran Sabila,Restoran Rusna,Common Room V4 ,dan tidak dilupakan juga,dapur V5F-L3.Setakat ni,belum pergi ke Bazar Ramadhan lagi.Cuma kirim barangan je pernah.Hehe

[Gambar hiasan]


Dalam mencari makanan tu,pertama,biarlah mengikut syariat Islam,yakni halalan toyyiba

"Wahai orang orang yang beriman!Makanlah dari rezeki yang baik yang Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah jika kamu hanya menyembah kepadaNya"[2:172]

Kenal pasti makanan,dan tinggalkan yang meragukan.Memandangkan heboh sekarang mengenai makanan yang ada gelatin babi la,emulsi babi dan seangkatan dengannya,justeru,jika tidak yakin.Tinggalkanlah kerana meninggalkan yang syubhah itu lebih baik buat kita.

Kedua,usah berlebih lebihan.Makanan 4-5 jenis.Minuman 2-3 jenis.Fuh.Kalah manusia manusia yang kurang bernasib baik di negara negara ketiga.Macam dia seorang je puasa.Hehe.Ini hendaklah dielakkan seboleh bolehnya.Firman Allah dalam Al Isra'

"Sesungguhnya orang orang yang pemboros itu adalah saudara setan dan setan itu sangat ingkar kepada Tuhannya"

Jadi,berpada padalah apabila membeli juadah untuk berbuka.Lagipun,bila kita makan banyak sewaktu berbuka,ia pasti akan menjejaskan stamina kita untuk beribadah kemudiannya.Nak solat maghrib pun susah,isya',terawih dan juga baca Al Quran.

Dan yang ketiga,sedikit saranan,untuk kita berbuka dengan apa jenis makanan yang anda mahu,Nasi Dagang ke,Nasi Kerabu ke,Air Teh ke apa apa sahaja pun,cubalah elakkan dari membeli barangan Yahudi.Sesungguhnya terdapat banyak lagi alternatif untuk Nescafe,Milo,barangan Nestle yang lain dan macam macam lagi,untuk kita buat berbuka.Di saat kita meraikan kegembiraan berbuka puasa,dalam masa sama kita juga menyumbangkan hadiah buat saudara seakidah,yang juga sedang berpuasa.Tetapi hadiahnya bukanlah juadah berbuka ataupun barangan keperluan,tapi kita hadiahkan PELURU!Kadang sedih juga,bila orang yang bercakap tentang Palestin,tetapi juga menyumbang secara tidak langsung.Mungkin keadaan yang mendesak kot.
[Kanak kanak Palestin]

Dalam bulan Ramadhan juga,banyak jemputan iftar dari kawan kawan sekolah rendah,menengah,universiti,dan lain lain.Tapi maafkan aku kerana terpaksa menolak sekiranya ajakan iftar tu bertempat di McD atau francais francais lain yang aku boikot.Jika tempat lain,mungkin aku akan cuba untuk sertai.Aku mungkin akan makan juga McD,tetapi jika dalam keadaan tiada pilihan lain yang begitu mendesak.Tapi syukur alhamdulillah,di Malaysia ni,tak pernah alami keadaan mendesak sebegitu.

[Ayuh sokong]

Walau apa pun,hayati Ramadhan kita ini.Ramadhan ini tetap akan berlalu,tetapi biarlah ia berlalu membawa manfaat pada diri.Bukan berlalu tanpa apa apa pada diri kita.Moga Ramadhan ini bukan Ramadhan yang terakhir buat kita,dan jika yang terakhir,moga Ramadhan ini yang terbaik buat kita.Amin~

Tambahkan syukur.Tingkatkan amal.Hebatkan penghayatan.Moga Allah ridho!

4 comments:

shahniz said...

wow..! dari gmbar diatas mcm menunjukkan tue smua antm punya..btol ka..? haha

Amin Baek said...

shahniz:

ceh..mana aada.haha

firdausmuhammad said...

SubhanAllah..

setuju !! mudah untuk faham, tapi payah sekali tuk amalkan.. :(

tegur ana klo ana makan banyak iftar ni.. hehehe :D

pasal barang boikot ni, lagi2 la..

harap kita lah yg menjadi DUTA PALESTIN tuk kawasan sekeliling kita..

Amin Baek said...

firdaus:

kalau agak2 terbeli banyak,roger2 ana..hahah

mudah mudahan..agar kita sama2 menyumbang pada Palestin,walaupun tidak seberapa..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails