Sep 16, 2011

~ 1-0~

Alhamdulillah.Sedar tidak sedar,sudah 18hari kita meninggalkan bulan Ramadhan ke belakang.Lama tidak jenguk ke blog ini.Maklumlah bila berada di rumah,nak on laptop pun rasa malas.

Bagaimana Syawal anda semua?
Banyak duit raya dapat?
Banyak rumah dikunjungi?
Sudah selesai puasa enam?

Walau apa pun jawapannya,mudah mudahan ,semuanya dilakukan ikhlas kerana Allah.

Bila sudah mengharungi setengah Syawal ini,terasa juga akan kepayahan berada di bulan ini berbanding Ramadhan dahulu.Maklumlah,ketika Ramadhan dahulu,biah atau pun persekitaran kita sangat sihat.Masing masing menjaga mulut,menjaga mata,menjaga amal ,menjaga solat dan sebagainya.Tetapi bila masuk Syawal,semakin terhakis pula rasanya suasana itu.

Mungkin salah satu faktornya kerana terlerainya ikatan syaitan yang menggeluti mereka sepanjang Ramadhan.

“Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi saw telah bersabda : “Apabila datangnya Ramadhan, maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dirantai/dibelenggu para syaitan.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

Dan kini Syawal,maka bermaharajalela lah mereka.Kembali kepada tugas harian mereka,tugas setiap saat mereka untuk menganggu,menghasut anak anak Adam dari setiap sudut,setiap peluang yang diperoleh.

"kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat). "[7:17]

Semasa Ramadhan,bolehlah digambarkan sebagai satu perlawanan yang kurang adil.Kerana ketiadaan musuh kita yang nyata,innahu lakum aduwummubin .


Bolehlah dianalogikan sebagai satu perlawanan bola sepak yang hanya dimainkan oleh satu pasukan.Kita ambil satu contoh iaitu pasukan Liverpool.Dengan ketiadaan lawan di atas padang,sudah semestinya,Liverpool mampu menang besar,12-0,15-0 atau berapa berapa pun yang mereka mampu.Kerana tiada tentangan dari lawan.

Begitu juga di bulan Ramadhan.Kita boleh beribadah dengan banyak,kita boleh menjaga hati,Solat,qiamullail dan macam macam lagi.Subhanallah.

Akan tetapi,bila terlerainya ikatan yang membelenggu syaitan sepanjang Ramadhan,kini di bulan Syawal dan seterusnya,maka menjadi lebih sengit akan pertempuran antara diri dan syaitan.Analoginya kini berubah seperti di bawah.


Kita umpamakan ianya adalah perlawanan Liverpool menentang Stoke.Kemungkinan keputusan yang mungkin akan diperoleh,either menang,seri,ataupun kalah.Jadi,semestinya untuk menang dalam perlawanan menentang musuh terhebat kita,ia memerlukan sesuatu yang hebat dari diri kita.Kita tak boleh mengharapkan kelemahan pihak lawan/syaitan kerana mereka sangat hebat dan berpengalaman dalam menghasut manusia.Jadi,untuk menang,MUJAHADAH itu sangat diperlukan.

Bila mujahadah kita kuat,jadi insyaallah,kita akan mampu beristiqamah dengan segala amal yang dibuat ketika Ramadhan.Jika mujahadah tidak kuat,kemungkinan keputusannya adalah seri.Tapi ketahuilah,kemaksiatan dan kebaikan takkan pernah wujud sekali.Kemaksiatan pasti akan menghakis kebaikan itu.Dan jika mujahadah kita lemah,dan kita akan tewas.Maksudnya,masuk Syawal,seolah olah hari kemerdekaan dari segala amalan dan larangan,dan kembali melakukan maksiat yang ditinggalkan selama sebulan.Itulah yang terjadi kepada Liverpool yang tewas kepada Stoke dengan jaringan 1-0(hehehe).Jika tiada mujahadah yang kita lakukan,maka ada kemungkinan untuk kita kalah lebih teruk,yakni melakukan lebih banyak kemaksiatan yang dibawa sebelum Ramadhan.Nauzubillah.

Kejayaan Ramadhan bukan dinilai dalam sebulan Ramadhan itu,tetapi dinilai pada 11 bulan yang kita hadapi.Yang akan menjaga kita,adalah bekalan taqwa yang dibawa dan digilap pada bulan Ramadhan.

Jadi,kawan kawan.Kita di mana?Apa status iman kita?

Pesan Nabi,"qul amantu billahi summastaqim".Berimanlah pada Allah,dan istiqamahlah
Sama sama kita kuatkan mujahadah dalam diri.

Ya Allah,berikanlah aku kekuatan.

note:Gambar buruk sangat.Guna paint dengan touch pad.Kekok betul
note:Liverpool 0 Stoke 1-Jaringan Walter
note:Glory Glory Man United.Hehe



10 comments:

Bijen M. said...

Sememangnya Stoke bukan pasukan yang calang-calang.
Ataupun Liverpool yang dah tak kuat?
Ha ha ha.

Amin Baek said...

Bijen:

Gua rasa,liverpool yang tak kuat..hahah

Fadzmie Mohamad said...

Haha. Liverpool menjadi mangsa di sini.

Amin Baek said...

Fadzmie:

hehe..sambil2 memprovok fan liverpool.

thanx sudi jenguk blog ni

Hazwan Arif said...

red devil tu syaitan bg liverpool kn

Hariz Khair Ad-Deen said...

like2~

Amin Baek said...

hazwan arif:

ahhaha..btol tu..keh3..man u2

Amin Baek said...

hariz:

hahah..

hariz,meh a raya melaka..hehe

Wan Pai said...

moga mampu beristiqamah.. :)

Amin Baek said...

wan pai:

amin~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails