Oct 23, 2011

~HIMPUN~

Alhamdulillah,sudah selesai perhimpunan semalam yang bertempat di Stadium Shah Alam,tetapi ianya tidak berakhir di situ.Banyak lagi tugas tugas yang perlu dilakukan.



HIMPUN satu inisiatif hebat oleh para NGO untuk mengumpulkan seramai ramai umat untuk berhimpun bersama sama untuk diberi kesedaran akan masalah yang besar di kalangan umat kita yakni Murtad.

Kita tahu,murtad adalah satu dosa besar di dalam Islam.Dan ini seharusnya dielakkan dari berlaku kerana majoriti yang murtad itu tidak/tidak sempat merasakan keindahan Islam ini.Jadi,perlulah untuk membantu mereka merasakan keindahan dan kefahaman itu.



Semalam seramai 10 orang pemidato yang berpidato.Pimpinan pelbagai NGO,individu individu yang berpengalaman semuanya tampil memberi kata kata dan cadangan cadangan untuk masalah murtad ini.Pimpinan ISMA,PEMBINA,GAMIS,FORKAD,GWGF dan macam macam lagi.Bagi individu,mereka adalah Al Fadhil Ustaz Farhan Abdullah,bekas mubaligh kristian,pernah memurtadkan beberapa umat Islam,Fatini yang mengarang buku perihal Natrah.Masih ingat kisah Natrah?dan diakhiri dengan bacaan doa Dr Hasan Ali diringi dengan hujan yang turun membasahi bumi

Alhamulillah,dengan Izin Allah,aku dapat hadirkan diri ke HIMPUN ni.Walaupun dengan pelbagai kecaman,provokasi ke atas HIMPUN di seminggu yang terakhir,aku hanya berdoa pada Allah,moga ini yang terbaik.Pidato pidato dijalankan secara berterusan dan subhanaallah aku rasakan masa bergerak begitu pantas.Pidato pidato disampaikan dengan bersemangat dan memberi banyak input.Secara jujurnya,aku mengalirkan air mata ketika Ustaz Farhan Abdullah berpidato dan ketika Dr Hasan Ali membacakan doa.Begitulah semangat semangat yang ingin memberi kesedaran kepada umat manusia.

[Taken from Malaysiakini..Banner dari Perak pun masuk.Haha]

Kehadiran mungkin tidak mencapai sasaran penganjur yang puluhan ribu.Tetapi apa yang aku banggakan semangat dari mereka yang hadir,ada dari Kedah,Perak,Perlis,Johor,Melaka dan sebagainya untuk bersama sama HIMPUN.Moga Allah membalas segala amal.

Tetapi apa yang aku sedihkan,himpunan yang dijangka dapat menyatukan hati hati umat Islam ini,tidak mencapai objektif.Bahkan perpecahan dilihat semakin berbekas.Semuanya kerana politik.Hanya menceduk publisiti,hinggakan perhimpunan umum,bebas politik ini,dikatakan ada hidden agenda.Astagfirullah.Di manakah husnudzhon yang dikatakan.Beberapa kali dinyatakan dalam media yang perhimpunan ini bebas politik,hingga dalam garis panduannya mengatakan dilarang memakai/membawa logo logo bersifat politik.

Aku puji orang UMNO orang PAS yang tetap hadir atas kapasiti seorang Muslim.KP Pas Wilayah turun,Dr Hasan Ali turun,bahkan ramai lagi penyokong penyokong PAS dan UMNO yang hadir,walaupun bukan bergelar ahli.Kepada yang tidak turun,HIMPUN tidak langsung menyatakan anda bersalah,atau anda tidak berjihad.Bahkan ketika press conference,mereka menerima keputusan PAS untuk tidak menghadiri perhimpunan.Tapi apa yang diharapkan,mereka masih dapat hadir memberi sokongan atas kapasiti seorang muslim.Dan buat makluman mereka yang tidak hadir,tempat duduk Muslimin,Muslimat dan Keluarga diasing asingkan supaya tidak bercampur aduk.Aku ada je terbaca di laman laman maya ni,menghentam HIMPUN disebabkan perkara perkara ini.Mungkin kerana mereka tidak mengetahui.Tahniah pihak penganjur!!.

Pelbagai berita di laman sesawang memburuk burukkan HIMPUN.Di blog blog yang menghentam HIMPUN.Yang berbicara tentang HIMPUN ,tetapi kurang arif berkenaannya hingga menimbulkan fitnah.Itu semua hak anda.Biarlah Allah memberikan ganjaran buat anda.Kita hanya manusia,hanya berbuat perkara yang dirasakan betul.Tetapi yang menilai secara mutlak dengan betul,hanya Allah.

Apa yang aku harapkan,biarlah selepas ini apa pun berlaku,moga akan sampai satu titik,umat Islam akan bersatu.Mengenepikan semua fahaman politik.Sampai bila kita nak mengharapkan tunggu perlawanan bolasepak Malaysia menentang Thailand baru nak bersatu.Kalau menang memang bersatu,kalau kalah berpecah juga.Atas nama akidah sepatutnya kita boleh bersatu,kerana akidah kita satu.Politik kepartian yang kian membarah di Malaysia.Nauzubillah.Jauhkanlah rasa taksub dari kami ya Allah.

"Dan Dia yang mempersatukan hati mereka(orang yang beriman).Walaupun kamu menginfakkan semua kekayaan yang berada di bumi,niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka,tetapi Allah telah mempersatukan hati hati mereka.Sungguh Dia Maha Perkasa,Maha Bijaksana"

Apa pun,syukur setinggi tinggi syukur kepada Allah,HIMPUN dapat berjalan dengan lancar.Dan hujan yang turun di saat Dr Hasan Ali mengalunkan zikir dan kemudiannya doa umpama satu rahmat dari Allah.Subhanallah.Cukup cukup tersentuh ketika itu.Moga Allah memakbulkan doanya dan para hadirin yang turut mengaminkan doa tersebut.



[Saudara Badrul Sani..Mantap]

[Izaan bersama Saudara Ridhuan Tee]

[Mantap Dr]

[Antara yang konsisten membicara hal akidah]

note:NGO buat kerja,NGO buat promosi,NGO labur duit,last last UMNO dapat nama.Sapa la yang dok cakap HIMPUN ni UMNO nye event.Lembu punya susu,Sapi dapat nama.Ceh!
note:Tahniah Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi yang memberikan sokongan dan sempat menulis puisi untuk dibacakan oleh En Kamaruzaman mewakili FORKAD.
note:Tahniah buat Ustaz Nik Abduh kerana juga memberikan sokongan.

4 comments:

Asip Hussin said...

slm. ok, min. thanks for sharing. pengajaran la kot buat aku. jangan buat penilaian selagi tak tahu situasi sebenar hehe

Amin Baek said...

asip:

salam..haha..xde..cuma terkilan skit ble baca kat fb,kt blog2..sume menafikan HIMPUN walhal tujuan da cantik da..

Macedonia said...
This comment has been removed by the author.
Amin Baek said...

macedonia:

btol tu...btw,thanx for commenting and sharing..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails