Oct 12, 2011

~Mana lebih baik?~

Pabila kita diberi pilihan oleh penaja masing masing.

Contoh terdekat untuk kami di sini ialah PETRONAS.Tiba tiba sahaja PETRONAS membuat suatu pengumuman kepada semua pemegang biasiswanya

"Disebabkan perniagaan PETRONAS semakin baik hari ke hari,kami berminat untuk menaikkan elaun anda.Anda boleh memilih sama ada kekal dengan RM 500 ataupun skim baru berjumlah RM 700 sebulan"

Jadi,apa pilihan anda?
Keliru?

Ceh.Sedangkan tiada sebarang pemberitahuan pun ,kita semua mengharapkan elaun dinaikkan,ni apatah lagi jika kita ditawarkan.Ala ala "orang mengantuk disorong bantal".Hehe.Itulah jawapan aku akan berikan.RM700!!Dan aku pasti jawapan yang sama diperoleh dari rakan rakan yang lain.

Mengapa RM700?Mudah jawapannya.RM700 lebih tinggi nilainya


27: 1

Itu adalah sifir yang mudah.Kita akan suka sesuatu yang memberi lebih manfaat pada kita.RM700 itu lebih banyak jumlahnya dan lebih manfaat yang boleh diperoleh darinya.

Tetapi mengapa respon yang berbeza bila kita berbicara perihal Solat Berjemaah?Bukankah Nabi telah bersabda mengenai kelebihannya

"Solat Jemaah adalah lebih utama dari solat fadz(yakni bersendirian) dengan kelebihan dua puluh tujuh darjat"[Muttafaq'alaih]

27 kali ganda pahala/darjat yang diberikan sekiranya kita bersolat jemaah.Semua sudah maklum berkenaan hadith ini bahkan mungkin sahaja ramai yang sudah menghafal hadith ini.Tetapi sejauh mana praktikalnya di dalam masyarakat kita.Majoriti yang memenuhi surau/masjid adalah kelompok kelompok warga emas.Ke mana anak muda kita?

Jika dibuat grafik dengan statistik kehadiran jemaah ke surau atas masjid,pasti ia boleh menghasilkan trend "seasonal"(term dari Operation Management) dalam sehari itu.Maghrib mencatatkan yang paling tinggi,dan Subuh akan menjadi kawasan paling bawah sekali.



Perlukah ganjaran?

Ganjaran ditawarkan sebagai sumber penambah untuk kita lebih berusaha.Ganjaran menjadi motivasi tambahan.Tetapi jika ganjaran sahaja yang menjadi matlamat,maka di penghujung jalan,kita akan berasa lelah.

Seperti mana kita bekerja,jika mengharapkan gaji,harapkan gaji,harapkan gaji semata mata,pasti kita akhirnya hilang semangat seperti mana di awalnya dahulu.Jadi,haruskah kita mengharapkan ganjaran semata mata pabila beribadah?

Sebab itulah apa yang penting sebenarnya dalam berbuat ibadah adalah rasa kemanisan itu.Rasa seronok bila solat berjemaah.Rasa seronok bila membaca al Quran.Bila timbul perasaan begitu,itulah yang dinamakan motivasi iman.Motivasi yang didorong iman untuk terus melakukan kebaikan dan insyaallah mendorong juga untuk kekal beristiqamah.Motivasi yang akan menciptakan perasaan gelisah bila tidak berbuat kebaikan.


Konklusi

Di saat saat kita muda inilah,gunakan sepenuh kudrat yang kita ada untuk memenuhi saf saf di masjid.Ayuh penuhkan masjid masjid indah di Malaysia ini.Biarlah berbaloi masjid masjid itu dibina.Bukan sekadar menjadi tempat pertemuan mingguan di hari Jumaat atau sekadar menjadi tempat lawatan pelancong.

“Apabila kamu lihat seorang lelaki yang sentiasa berulang-alik ke masjid, maka hendaklah kamu bersaksi dengan keimanannya”. (Hadith riwayat Tirmidzi)





13 comments:

Nasrullah Jaafar said...

27 vs 1.
Good post (^_^)

Zanaishi said...

salam..

orang mengantuk disorong bantal lah..

hehe =)

Amin Baek said...

nas:

pesan buat diri sendiri...huhu

Amin Baek said...

zanaishi:


salam...aaaaaa

silap

da lama tak menulis pepatah2 melayu..huhu

Unknown said...

Trtanya pd diri sndiri bilalah nk penuh 5 waktu di masjid..

Amin Baek said...

wan pai:

insyaallah,dengan niat dan keazaman,Allah pasti bantu..mudah mudahan membantu kita semua..

putera aftus said...

"mata" masih belum terbuka, sebab tu keberatan tu.. sama-samalah berdoa semoga kita berada di dalam kelompok 27 tu.. insyaAllah.. (sendiri pon terkial-kial lagi) (^_^)v

Amin Baek said...

putera aftus:

fuh..sheikh besar komen kt blog aku..keh3


amin3~...mudah mudahan kita sama2 tgolong dlm kelompok tu..

MF said...

Like2.. cth yg mnarik....

.sYaFiQ. said...

Tak rase ape2pun kalau Petronas naikkan RM700..jeles mungkin la..haha..HIDUP MARA!!

Amin Baek said...

hariz:

cth yang dekat dgn kita

Amin Baek said...

syafiq@bapak:

hahhaa..boo mara..

.sYaFiQ. said...

boo P*******...huhu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails