Nov 6, 2008

~Solat subuh berjemaah vs Subuh sendiri~

Bismillahirrahmannirrahim..
Alhamdulillah,diri ini diizinkan untuk menyambungkan isu yg lama tergantung di blog ku ini iaitu bout solat subuh..

Kelebihan seterusnya:
3)SUMBER CAHAYA DI HARI QIAMAT
Bagaimana solat subuh berjemaah dpt menjadi sumber chy kepasa kita kelak??Di hari Qiamat kelak ,kita akan dibangkitkan dengan keadaan yg gelap gelita sekali.Jumlah yg dibangkitkna pula bukn la seorg 2 org atau 3 org mahupn 4 org,tetapi jumlahnye sgt ramai dan sgt ramai.Tatkala mahu melintasi sirath,cahaya memg langsung tak ada..Diriwayatkn Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda:
"Yang pertama kali lewat di antara kalian bagaikn kilat..Abu hurairah bertanya,'demi ibu bapaku sebagai tebusannya,apa maksud "berjalan seperti kilat:?Baginda melanjutkan."Tahukan kamu bagaimana kilat pergi dan datang dlm skejap"?

Ni adalah antara cara2 yg akan digunakn manusia semasa meniti titian sirath..yg pertama adalah sepantas kilat,then ada yg bejalan seperti angin,seperti burung ,dan ada jugak yg berlari..semuanya bergantung kepada amalan.malahan juga ada jugak yg terpaksa merayap(merangkak)..Pada hari yg sgt besar dan gelap itu,semua org Islam akan diberikan chaya.Namun sbahagian akan menjadi munafik..Apabila semakin hampir dgn sirath,cahaya hanya diberikan kepada org2 mukmin yg jujur sj..Lenyaplah cahaya bg org2 munafik.Mereka cuba besandar dengan org2 mukmin yg mempunyai cahay,malah meminta sedikit cahaya drpd mereka.Org mukmin menyuruh mereka pergi ke tempt asl di mana Allah memberikan cahay td,tetapi apabila mereka ke san,mereka hampa.tidak mendapat apa2..maka hamncurlah seluruh harapan mereka.Darimana pula or2 mukmin itu mendapat chy agung pd hari yg sgt gelap itu??Cahaya itulah janji Allah sbg balasan bg amal2 mereka .Di anatara amal itu adalah subuh berjemaah..Hadis dari sanad yg shahih...dr Buraidah Al -Aslami,Ia berkata bahawa Rasulullah bersabda:
"Berikanlah kabar gembira kepada org2 yg byk berjalan dlm kegelapan menuju masjid dengan cahaya yg terang pd hari qiamat".(HR Abu Dawud,At Tirmidzi,dan Ibn Majah).

Sudah jelas apa yg akan kita peroleh dengan mengerjakan solat subuh di masjid.."dlm kegelapan"itu bermaksud solat isyak dan juga solat subuh.

4)SYURGA YG DIJANJIKAN
Diriwayatkan dari Abu Musa Al Asy'ari,ia berkata bahawa Rasulullah bersabda:
"Barangsiapa yg solat 2 waktu yg dingin maka akan masuk syurga",(HR Al Bukhari)

Dua waktu dingin itu adalah waktu asar dan juga subuh..Inilah janji oleh Allah kepada kita org2 Islam.Mengapa kita tidak merebut peluang yg ada??Keistimewaan tertinggi di syurga ialah sudah tentu melihat Allah yg maha Agong.Siapa yg akan mendapat kesempatan pling istimewa ini???Dia adalah org yg menjaga solat Asar dan Subuh..Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dr Jarir bin Abdullah:
"Kami sedang duduk bersama Rasulullah ,ketika melihat bulan purnama ,Baginda berkata ,'sungguh kalian akan melihat Rabb kalian sebagaimana kalian melihat bulan yg tidak terhalang dalam melihatnya'".

Kemudian Baginda berkata lg:
"Apabila kalian mampu ,janganlah kalian menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari.Maka lakukanlah",(HR Al Bukhari dan Muslim)

Jadi mengapa kita perlu meninggalkan amal ini yg nmpk begitu simple.."cume solat subuh berjemaah je".sering kedengaran"bukn aku tak solat pn,aku solat gak kt blik","janji aku solat da la"wpun solat dilakukan tu pada pukol 7 lebih..kawan2 saudara semuslim ku,sama2 la kita saling memperingati saudara kita yg lain.Kita semakin hampir dengan hari kiamat yg tidak tahu bila ia akan datang.Umat Islam semakin byk ditindas..Ble kita nk tnjuk kekuatan umat Islam??untuk membentuk sebuah pasukan tentera,memg lah agak sukar.Antara cara termudah nk tnjuk kn kekuatan umat Islam tu sendiri dengan solat subuh berjemaah lah.(refer post yg sblom ni)..Ayuh kawan2,kita penuhkan masjid di kala pagi..Wpun susah,at least kita cuba la tok bgn awl..Set jam ke,suh kwn yg bgn awl tok kejot ke..Insyaallah..Allah akan mudahkn kita tok bgn..

Rasanya cukup la smpi di sini dahulu..Insyaallah,jika diberi kesempatan,akan cuba tok sambung perbincangan ini.Insyaallah...Wallahualam~~

"Dua rakaat fajar(solat sunat sebelum subuh)lebih baik dari dunia dan seisinya",(HR Muslim).

Renung2kan dan selamat beramal~~maafkan jika ada sebarang kesalahan..sila betolkn jika ada kesilapan..Ana manusia biasa ..yg sering leka dan membuat kesalahan...huhu..

5 comments:

lipanboy said...

hurm..menarik juge post ko nih..bgs..tp ade ke org y usha blog ko nih slain aku???haha...

Amin Baek said...

hahah...tu a poji..xpe..asl niat ada nk menyampaikn..usaha ada..ckup la..depends la org nk bc ke x..harap apa yg aku post,dpt beri manfaat la..sedikit pn ckup la

a.t.i.k.a said...

ada2... aku selalu bc blog nie..
hehehe

Amin Baek said...

heheh...tima kasih3..dengar tu lipanboy..hahahha

Amin Baek said...

heheh...tima kasih3..dengar tu lipanboy..hahahha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails