Apr 23, 2009

~Discussion mengenai tudung~

Bismillahirahmanirrahim

Saya ada pergi ke blog seorang hamba Allah ini,dan ada dipamerkn cerita tentang Wanita bertudung labuh murtad kerana kekasihnya yg bukan Islam..dan akhirnya post Hamba Allah itu,ada dinyatakan '

'''    dan satu pekara lagi....jangan sangka orang tudung labuh tu baik :)


Dan ble sy komen mengenai statement itu,adlah org yg berbalas mengenai nya..jd sy bermint la utk bw perkara itu ke blog saya pula..jadi,para pengunjung djemput utk sama berbincang dan memberi pendapat ye...Wallahuallam..(smoga post ini tak jadi kontroversi)

1)'dan satu pekara lagi....jangan sangka orang tudung labuh tu baik :)'
sy qoute ayt ni dr ur blog..in my opinion,ayat ni cm kurg sesuai skit la..sbb kita kn kene bersangka baek(husnuzon)..so,ayat cik yg yg last ni,cm memberi gmbrn negatif lak thadap wanita bertudung labuh..

fyi,im a man k..not girl..haha..no offense(amin)

2)saya tak kata semua tudung labuh tu jahat..sesetegah jer...
tp saya nak beritahu la..ramai lelaki sekarang yang anggap perempuan tudung labuh tu baik...:)
makin labuh tudung makin besar muslihat dia..:)
tak semua ok
saya dah nyatakan TAK SEMUA!!!
jangan salah anggap...:)

3)ahaha...yup.btol2..mayb ada certain2 org gtu la..slaen kes ni,xsilp sy ada kes lain,di mana pomp tu merupakan student di Al Azhar..masya allah...sbnarnya pakaian mengambarkn peribadi bak kata Yusuf Qhardawi dlm tajuk ikhtilat..tp mende2 ni berlaku krana niat org tu sndri..knapa dia btudung labuh...nmpk cantik??nk tarik perhatian org??kerana tuntutan agama??sesungguhnya semua perbuatan bergantung pd niat..btw,i like this post..sori klu mencetuskn ketegangan di sini..just tok melontarkn my opinion..heheh..(amin)

4)tapi pendapat aku zaman skang ni ramai yang pandang serong pd org yg freehair ni konon2 nya org yg freehair lg sosial dr yg bertudung ..lelaki skang kalau nk berbini nk cari yg litup wakakaka so dont sangka yg bertudung litup tu baek ye cik amin kaji dulu...sedangkan kalo perati byk jugak yg bertudung tu buat maksiat dan menyimpang dr agama...so moral of the story pokok pangkalnya hatii k suma daaaa.............

5)panas wooooo.....
upin cakap "betol,betol,betol

6)to life make me strong..penah tak kita cube mengur sorg wanita supaya bertudng,dan dia menjawb 'ko sibuk wtpe..aku xpki tudung pn,takde a smpi bt maksiat,,org tu pki tudung,haaa..mcm2 laki da rasa '..mereka sering kali menjadikan alasan ini sbg hujah utk tidak berubah..pd pndpt saya,apa yg diperintahkn,itu mst dlaksanakn..tudung itu satu kwajipan..so memg kene gune..soal akhlak,depend on iman masing2..memg ada kes dimana pomp2 bertudung ni mlakukn maksiat..mungkin mereka kekurangan tarbiyah..cube kita pikirkn(pd yg wanita),mengapa kita nk pki tudung??ikhlaskn hati,dan cube tnye diri kamu sume..tnye iman kamu..adakh kerana terbiasa sjak zaman skolah??kerana malu dgn kwn lain yg bertudung??krana dipaksa??kerana tuntutan agama??jika jwpn anda yg pling last ni,insyaallah..anda antara org yg beruntung...jika benar niat nya bgitu,inysaalah,iman mereka sndri yg menjauhkn mereka dr pujukn syaitan
---mintak maaf tok pmilk blog,byk komen di sini..heheh..insyaallah,sy akn lanjutkn topik ni ke blog saya plak..jika masa mengizinkn..wallahualllam(amin)

7)kisah benar
seorang kawanku dulu seorang kerani sahaja dipejabat kerajaan memakai tudung sgt labuh dan sentiasa memandang rendah kepada org yg pakai tudung biasa dan tidak bertudung,pergaulannya juga terhad kepada yg bertudung labuh dan kononnya dia berdarjat tinggi,sentiasa bersangka buruk kepada kawan2 yg lain seolah2 dialah ahli syurga dan semua yg lain ahli neraka dan darjat rendah disisi allah.nak ditakdirkan allah dia naik pangkat jadi pegawai,maka makin hari makin pendeklah tudungnya sehingga akhirnya hanya bertudung sgt kecik dan nipis dan menampakkan jambul.....kami yg maintain dari dulu terkejut dgn perubahannya yg drastik...baru sedikit ujian allah..dah terbukak tudung besar dan labuh tu....
ini kisah benar...mintak jauhkan org yg hipokrit sperti dia....

8)salam ya ustaz amin baek.....saya pernah solat dimasjid Sri Petaling dimana masjid itu memang masjid tabligh.saya solat diruang muslimah dan apa yg menyedihkan saya ialah apabila muslimah yg bertudung labuh dan berjilbab hanya menghulurkan tangan untuk bersalam kepada yg bertudung labuh juga.Yang memakai tudung biasa ditinggalkan dan tidak dipandang pun seolah-olah hina sgt saya ni....mulalah saya sangka buruk pada org tudung labuh kerana peribadi yg buruk itu............ingat..sesuatu perbuatan itu jika kita riak,dan menyangka kita ahli syurga..silap kerana penilaian amal ibadah dan perlakuan manusia hanya allah yang maha mengetahui..wallahuaklam

9)ssalamualaikum...saya pon x setuju perkataan ni..jangan sangka orang tudung labuh tu baik...sebenarnya wanita yg bertudung ni lebih baik dari yg tidak bertudung..
Pada hari ini Aku telah
sempurnakan agama kamu, Aku telah menggenapkan nikmatKu dan Aku telah
memperkenankan Islam menjadi agama kamu.”, (Surah Al-Maidah : 3)

“Hendaklah mereka tidak menampakkan perhiasan mereka, kecuali yang biasa tampak pada dirinya”(Surah An-Nur ayat 31)

“Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka mengulurkan jilbab mereka.”(Surah Al-Ahzab ayat 59)

10)wasalam lsinalis..sy bukn ustaz la..hanya la seorg hamba Allah yg sedang menggali ilmu Allah..br abes test ni..wuwu..hurm..masyaallah..sy tidak nafikan,memg ada kes2 yg berlaku sbgitu..mcm yg sy katakn sblum ini,berhubung niat..apa niat sbnr dia memakai tudung??menunjuk2??dan yg bersalam itu..cube kita bersangka baek..mungkin shj dia tidak perasan kerana ramai sgt di waktu itu..Tuntutan agama tetap tuntutan..so,itu mst dilakukn ..sikap manusia lain2..so,pada sy,niat la penting.dan bg sy lg,jika kita ada pengalamn2 ini,jgn la kita gunakn untuk membuka aib nya,tetapi,gunakanlah untuk pembaikan diri kita sendri..insyaallah..wallahuall
am(amin)
saya pulak x bersetuju dgn ayat "sebenarnya wanita yg bertudung ni lebih baik dari yg tidak bertudung" sbb sy penah mengalami dipulau org yg berhijap dgn alasan sy memakai tudung dan tidak menutup separuh bahagian muka....xkan nk tutup muka dulu baru nk dianggap kawan!! agama sama "islam" tp hidup berpuak2 adehh pelik pun ade hmmm.............

--snr 1431 tahniahlah kerana dapat melabuhkan tudung isteri kamu dan anak2 perempuan kamu.dan bukan setakat tudung labuh sahaja bleh masuk syurga byk lagi penilaian allah terhadap hambanya.jgn menang sorak kampung tergadai...bab2 menutup aurat ni semua wanita islam dah tahu...kita hanya boleh menasihati secara lembut dan baik,kalau cara awak menegur dan berdakwah saya pon rasa nak muntah.saya lebih hormat pada ustaz amin baek kerana lebih halus budibahasa dan lebih lembut kata2.bertudung labuh tapi mengandung anak luar nikah lebih baik kot pada pandangan awak daripada org yg menjaga kesucian diri tapi tak bertudung...harap awak dapat isteri tudung labuh tapi hati busuk dan perangai yg kasar...

What is ur opinion???

9 comments:

beliamuda said...

fuh... macam hot jugak discussion... tape2, aku cuba baca entri kat blog asal tu dulu... huhu~~

rue_3tee said...

sesungguhnya Allah swt shj lah yg layak memberi hidayahNya dan juga MENARIKNYA kembali..

so wateva it is..jagelah hubungan ngn Allah swt spy x ditarik hidayahNya itu ^^

katkut said...

amin... thanx for da post n for opinion... btol... brtudung labuh itu sbnrnye lbey bgus.walopn diri xsempurna dr segi sme 2 tp brharap juga diri n hati ni akn brubah..(jgn komen pape)
tp ak rse nape ad org bantai opinion ko 2, sbb die ad xprience xbes dgn org brtdunung labuh kot.. sbb stengah 2 base on experience die.. so xleh nk slhkn dorg knape dorg ad tanggapan bruk trhadap org len... ak pn xnk cetuskn kontroversi sbb ak sgt2 r xsempurna dlm hal2 cmni.. so, trime je r ape org kate kt kite...(rjuk pd diri ak sniri ek) tp ap y perlu dperbetulkn.. xsme org brtudung labuh 2 xbaik..hakikatnye mereka sgt bgus.biase r 2 klo org dh ad bad impression trhadap sesuatu, sme bnda jd xkena, jd slh n org akn mule cri kesalahan n nmpak kesalahan shaje.. tiada ap lg y baik n btol tntang bnda y mreka xsuke 2.. itu r manusia. tp btol jgk tdung labuh itu xdpt mnutup andai kte ad wt kjahatan..apatah lg y xsempurna ni... moga kte sme dpt hidayah drNya.. tmbah2 lg diri y jahil ni...

Amin Baek said...

hurm..tgk zaman skang ni..bertudung bukn men..sume ada style..haha..tudung pn da ada nama..tudung ekin la,tudung wardina la..mcm2..yg ada nmpk jambul ada..haha..

katkut said...

y nmpk jambul 2... tdung datin2.. hehe

armiza aris said...

assalamualaikum..nk bg pendapat sket..skrg ni sume org mcm dh xkesah je ape erti bertudung...ade yg pkai tudung, nmpk 'perhiasannya',pkai lengan pendek,nmpk leher..sesungguhnye Islam is da way of life.Allah tau ape yg terbaik utk hamba2NYA.org yg mnutup aurat, dilindungi..lebih2 lg kalau org tu ikhlas hanye menmpakkan muka dan tapak tangannya, xde sape pon nk kacau kan? perempuan 2 lbih dihormati.kes2 rogol pon dpt dielakkan...oleh itu...pkaila pkaian yg mnutup aurat yakni tudung kepala yang labuh menutupi perhiasanmu wahai kaum hawa...bertudung wajib bg muslimah.xde terkecuali.

NajaTikaH said...

salam.

sekadar memberi pendapat.

kita terlalu terikat dgn perkataan 'bertudung'.

sebab itu ramai yg mengaku dah bertudung.

hakikatnya,pakaian masih terpendek or terketat di sana sini.


suruhan Allah kepada kaum Adam dan Hawa supaya menutup aurat.
jd,menutup aurat itu wajib.

kenapa wajib?

sudah pasti ada hikmahnya.

kerana yg mencipta kita Maha Mengetahui.


jd,bila diteliti kembali,masalah yg bertudung itu jahat atau baik tak patut timbul.


sebab menutup aurat itu bukan bermakna sekadar menutup yg luar(zahir).

tapi juga memelihara adab dan perilaku.


pakaian seharusnya mencerminkan akhlak.


dan,maaf sy katakan.

jgn timbul isu baik atau jahatnya org yg bertudung atau tidak.

ini pemikiran yg kurang matang.


seharusnya kita tukarkan perkataa baik itu kpd perkataan taqwa kpdNya.


bila ada rasa taqwa,secara tak langsung,kita baik di pandangan Allah dan baik di pandangan manusia.


baik shj belum cukup.

taqwa yg lebih utama.

bila ada rasa taqwa,suruhanNya perlu dilakukan,larangaNya mesti ditinggalkan.


bangunlah rakan2 sekalian!

Amin Baek said...

syukran tuk komen yg matang dari najatikah..hurm..isu menjadi panas ble kita berdebbat menggunakn akal smata..Allah maha mengetahui..dia mengetahui sblum kita mengetahui..so,xperlu la kita pertikaikn hukum Allah krn kebodohan manusia itu sndri..manusia yg bersikap lemah..

snr1431 said...

Hadits Shahih Riwayat Al-Hakim dan Al-Baihaqy.

"Artinya : Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : 'Telah bersabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam ; Aku tinggalkan dua perkara yang apabila kalian berpegang teguh pada keduanya maka tidak akan sesat selama-lamanya yaitu Kitabullah dan Sunnahku, serta keduanya tidak akan terpisah sampai keduanya mendatangiki di Telaga (syurga)".

Hadits Shahih Riwayat Bukhari dan Ahmad

"Artinya : Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu bahwasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda : 'Setiap ummatku akan masuk syurga, kecuali yang enggan'. Mereka (para sahabat) bertanya : 'Siapa yang enggan itu ?. Jawab Beliau : 'Barangsiapa yang mentaatiku pasti masuk syurga, dan barangsiapa yang mendurhakaiku, maka sungguh ia telah enggan"

Rasulullah saw bersabda: “Barang siapa yang bicara tentang Al-Quran dengan pendapatnya sendiri atau dengan sesuatu yang tidak diketahui, maka hendaklah ia mempersiapkan tempat duduknya (kembalinya) dari api neraka.” (HR At-tirmidzi, An-Nasa-I, Abu Dawud)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails