Sep 4, 2009

~14 Ramdhan~

Bismillahirahmanirrahim

Segala pujian diberikan kepada Allah kerana masih lagi memberi ku peluang untuk terus menumpang hidup di bumi ini..Tadi alhamdulillah,kesampaian jugak niat berbuka dengan memb2 di Surau Taman Maju..Abes je tadarus,trus aku pinjm kete Azfar tuk membawa rombongan ke Taman Maju..Disertai oleh 2 org junior..Tapi post kali bukanlah berkenaan iftar tadi,tetapi sesuatu yang berkait rapat dengan Ramadhan itu sendri

Sperti yang jelas di mata,tampak betapa kemeriahan Ramadhan ini dirasa apabila berduyun duyun manusia menuju ke masjid untuk beribadat,mendekatkan diri kepada Allah..Benar!!Inilah bulan tarbiyah..Bulan yang mendidik diri supaya kembali ke fitrah manusia yang asal..Alhamdulillah,ku lihat masjid masjid dipenuhi manusia yang mengemis dan mencari kemanisan iman itu ..Semoga kita semua berooleh kemanisan itu..

Tetapi kadang kadang aku pelik,apabila manusia menukarkan atau mengabaikan priority dalam beribadat..Maksudku di sini ialah,apaila manusia melebih lebihkan ibadah sunat daripada yang wajib.Memang la bagus mengerjakan ibadat sunat..Tapi menjadi silap bila kita mengabaikan ibadat yang wajib atau dituntut untuk dilakukan..

Sebagai contoh,si A bersolat Isyak di bilik,dan kemudian nya hanya turun ke surau/masjid untuk berterawih..Tak salah janji beliau tetap bersolat..tetapi bukankah Solat Isyak berjemaah itu sangat dtuntut dalam Islam??

Contoh yang lain pula,si B rasa sangat menyesal apabila terlepas untuk berterawih jemaah di surau/masjid tetapi berasa seperti biasa apabila tertinggal solat Subuh secara berjemaah atau pun bangun lewat untuk solat Subuh.

Ini merupakan satu kesilapan dalam pemikiran kita.Seleoknya diperbetulkan mindsetting kita..and lagi cantik jika dapat melakukan ibadat yang digalakkan dan juga yang sunat..Semoga bulan ini,dalam menajanjikan suatu pembaharuan dalam diri kita

Maybe sebagai sedikit renungan

"Barangsiapa yang solat isyak secara berjemaah maka seakan akan dia telah solat setengah malam.Dan barangsiapa solat subuh secara berjemaah maka seakan akan dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh"(HR Muslim)

"Berikanlah kabar gembira kepada orang yang banayak berjalan dalam kegelapan menuju masjid dengan cahaya yang terang pada hari kiamat"(HR Abu Dawud,Tirmidzi dan Ibn Majah)

"Dua rakaat fajar(solat sunat sebelum Subuh)lebih baik dari dunia dan seisinya"(HR Muslim)

Jadi marilah kita sama2 memperbaiki amalan kita.Terutamanya menjelang 10 malam terakihir dimana Allah menjanjikan malam yang lebih baik dari 1000 bulan ataupn 83 tahun lebih kepada kita..[97:3]

Dan sedikit lagi penekanan terhadap solat subuh berjemaah,mari kita sama2 memakmurkan masjid/surau pada hening pagi..

"Aku takkan takut pada umat Islam selagi mereka tidak menunaikan solat subuh berjemaah seperti mana mereka mengerjakan solat Jumaat"(Kata2 jeneral yahudi)

Dia cakap camtu sbb dorang tahu,umat Islam skang amat susah nak bangun pagi,berbanding umat Islam terdahulu.Mengimbau kembali perjuangan Al Fatih,Salahuddin Al Ayubi,di mana tentera mereka bertunjangkan bukan pada kekuatan semata2,tetapi ketaatan dan keimanan mereka.Dimana qiamullail ,al quran menjadi rutin utama mereka.Oleh itu,marilah kita sama2 menunjukkan kekuatan kita,wpon bukan di medan perang,tapi cukuplah kita menunjukkan kepada orang Yahudi yang mereka silap..Insyaallah..

"Dan tetaplah memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang2 mukmin"[51:55]

Wallahuallam

7 comments:

rozanna said...

erm.tp if xsilap amalan2 sunat bole top up amalan wajib yg xsempurna kn?mybe org yg menyesal xdpt solat trawikh tu rs dia xsempurna amaln wajibnye,dats y ye cdeh xdpt solat trawikh kot.hehe.=)

Amin Baek said...

hurm..memang btol..tp rasa cm plik ble hal yg spatutnya dilakukan rasa cm biasa je..tp sbaek2nya buat la kduanya2 ..sunat ataupn yg digalakkan wt

Hazwan Arif said...

kadang2,ramai yg melihat terawih itu sbgai satu ibadah yg wajib..
tp ibadah wajib kdng2 diabaikan

aPplurVp said...

urm, sy x brape pakar dlm bab2 nie.. tapi, mcm btol jugak apa yg akh amin bgthu tu....

Abu Huzaifah said...

amin penpu,aku kecewa ngan surau taman maju

Asip Hussin said...

salam~

Yer benar, Amin. Bukan sahaje di bulan ramadhan, tapi di bulan2 lain pon same je. Solat fardu di rumah/bilik merupakan perkara biasa. Dan bile ke masjid atau surau, seolah2 menjadi kemestian utk solat sunat. Bagus la, buat solat sunat. Tapi bukankah solat sunat sebenarnye lebih digalakkan buat dirumah? (tarawikh dikecualikan) Bukan saje2 atau suke2 je tau nabi kate mcmtu. Ini bertujuan utk mengelakkan timbul rase riak dlm diri kite. Maklum la, tiade seorang pon manusia yg sempurna, dan sebagai manusia, kite tak boleh lari dari sifat2 yg mcmni.

Same jugak dgn amalan lain. Kenape kite mesti nak ke masjid utk bertadarus, berzikir dsb? Dan bile ke masjid ni, biasenye ramai pulak yg pegang rantai2 tasbih ni..besar2 rantai die. Utk ape? utk kire bilangan zikir kite atau utk tunjuk pade makmum di sebelah yg kite sedang berzikir? Bukan masalah berape byk zikir kite, tp keikhlasan kite yg nak dilihat sebenarnye. Kite zikir sekali dgn penuh ikhlas lebih baik dari kite zikir ribu2 kali..tp dlm hati ade sedikit perasaan nak menunjuk.

Ke masjid pakai baju melayu, bersih, wangi..alhamdulillah. Tapi bile solat di rumah, tinggal kain pelikat je. Tu pon nasib baik aurat kite ditetapkan antare pusat smpai lutut. Kalo tidak..mungkin kite hanye menutup pusat same lutut je la gamaknye..yg di antarenye, dibiar terbuke..open air. Macamane ni? alangkah ceteknya pengertian ibadah dlm diri kite. Seolah2 Islam ini amat sempit, kalo nak ibadah sunat, mesti di masjid..rumah hanye tempat rehat. Tapi kalo ibadat fardu, seboleh2nye nak dibuat di rumah dgn alasan..berjemaah tu sunat je. (tp ape yg aku belajar bkn mcm tu..)

Jadi, same2lah kite merenung diri kite. Kite semue same je, xde beze. Tak sempurne dan serbe kekurangan. Yang bezenye adalah..adakah kite berusaha melakukan pembetulan atas setiap kesilapan kita atau kite sekadar tidak ambil kisah dgn beranggapan, 'masih ade mase lagi', 'nanti dah tue, aku berubah la', 'aku bukannye wara' mcm ko' dan mcm2 lagi..

wallahua'alam..

Amin Baek said...

hazwan arif:tu la pasal..mayb dsbbkn rmai yg berbuat,tu yg terlepas pandg..mana yg sunat,mana yg wajib

applvurp:tak sure a mende ni btol ke tak..tp inilah luahan pabila mata melihat..

abu:kecewa tak dapt tmbh nasi..hahah

hasif:yup..ibadah sunah sgt digalakkan dilakukan di rumah..btol tu sip..btol2..sama2 perbaiki diri kita..hurm

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails