Sep 6, 2009

~Mengimbau 17 Ramadhan~

Bismillahirahmanirahim

Segala pujian kepada Allah kerana masih memberikan aku nikmat..Nikmat2 yang sangat banyak hingga abis pokok dtebang sbg kertas,dan kering lautan bila airnya dijadikan dakwat,nescaya masih tidak dapat menyenaraikan semua nikmatNya kepada kita..Dan syukur atas kurniaan nikmat terbesar Islam dan Iman..insyaallah

17 Ramadhan 1430H(Isnin)

Nuzul Al Quran

Firman Allah:

"Sungguh al Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang paling lurus dan memberi kabar gembira kepada orang mukmin yang mengerjakan kebajikan bahawa mereka akan mendapat pahala yang besar"[17:9]

"Sesungguhnya kamilah yang menurunkan Al Quran dan pasti kami pula yang memeliharanya"[15:9]

Wahai sahabat sahabiah,sempena Nuzul Al Quran yang akan datang ini,sama2 la kita bertekad,untuk berusaha sehabis boleh untuk kembali kepada Al Quran dan Sunnah secara total..Nabi Muhammad ,Uswatul Hasanah kita berpesan2"Kamu tidak akan sesat selagi berpgang pada 2 mende ini..iaitu Al Quran dan Sunah"

Badr Al Kubra

Peperangan pertma dalam Islam dimana melibatkan 313 ahlul Badr menetang 1000 pjuang kafir.Kmenangan mutlak kepada umat Islam atas pertolongan Allah..Kmenangan yang begitu menginspirasikan umat Islam..

Ingatlah tarikh ini elok2...17Ramadhan 2H..Di kala ini,pjuang Islam sedang berpuasa..Lihat lah betapa kental nya semangat dan iman mereka ..subhnallah..Mereka berbuka hanya dengan sbiji kurma dan berkongsi beramai2..Bukan makan,tetpi hanyalah mengulum kurma tu je..peristiwa ini jelas menunjukkan Ramadhan bukan penghalang untuk kita melakukan sumting ..sama2 mengambil ibrah dari peristiwa ini..

"Dan tetaplah memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang2 mukmin"[51:55]

Wallahuallam

4 comments:

aPplurVp said...
This comment has been removed by the author.
rozanna said...

thnx amin..even cte dr post ko kli nie ak rs cm da byk kli dgr b4 nie tp kdg2 ak tlupe nk amek iktbr..
hurm.ak xpandai sgt bab2 nie act,tp just nk tmbh cket,hehe(sibuk je),
Rasulullah S.A.W ada kata,'karenanya(alquran) hati-hati menjadi takut dan air mata berderai'. means org2 yg betakwa tu if bce quran dia akn menagis,
n..air mata org2 yg mnangis cz tkutkn Allah tue bole pdmkn api neraka nnt..
hurm.nk tmbh lg satu cte mlm td ak dgr,psl nanges2 cz tkutkn Allah niey,
ada la sorg hamba Allah niey,
ye org yg plg last skali msuk syurga pas dihisab amalan dia,
then pas dihisab n anggota2 bdn ye da jd saksi,
didapati ye kne msuk neraka,
tp ngn tbe2 b4 msuk neraka tue..
bulu mata dia ckp stop2(lbey kurg cmtula,hehe),
pastu bulu mata dia ckp,
air mata tuan ak nie dlu pena mmbasahi ak sbb ye takutkn Allah..
then Allah trus memasukkn org tue ke dlm syurga..
bestnye..huhu
jum2,kte cbe cpai tahap bce Quran smpai nanges2..
urm.k la,2je nk kongsi kut,if ade tslah hrp dipebetulkn..=)

Amin Baek said...

rozanna:hehe..memg la salu dgr..cte sama stiap tahun..insyaallah post ni bukn pe,just utk reminder..mayb ada yg tak perasan kita da nk sampai ke 17 ramadhan

btol2..ada dgr gak pasl tu..

leh tgk gak surah al anfal,surah ke 8 ayat ke 2..di mana allah befirman,sesungguhnya orang beriman itu ble disebutkan nama Allah,maka bgetar hatinya dan apabila dibacakan ayat2 mereka,maka betmbh la iman..kepada Allah mereka bertawakal..

mayb org yg dceritakan itu,sgt beriman shingga mampu menitiskn air mata..cube kita menghayati alanfal:2 ni..sjauh mana hati kita bgetar,sjauh mana btmbh keimanan kita..huuhh..jauh2..sgt2 jauh..

Abu Huzaifah said...

amin,dgar 2,mkna kurma jek,ko x,dgan talam2 sekali blasah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails