Jul 24, 2010

~Mengapa~



Mengapa...
Dahulu kita sangat gembira ke kelas mengaji,
Berasa seronok belajar mengaji dari ustaz ustaz
Bersama kawan kawan


Namun kini,
Al Quran itu sudah jarang ditemui
Jarang sekali disentuh
Apatah lagi dibaca sejuz sehari

Mengapa..
Dahulu kita rajin menuju ke surau
Walaupun masih berjalan kaki
Di kala Doraemon beraksi di kaca TV

Namun kini,
Motorsikal Basikal sudah dimiliki
Tetapi kaki,masih diberati
Untuk melangkah pergi

Mengapa...
Dahulu kita sangat seronok akan kedatangan Ramadhan
Agar boleh berbuka bersama
Agar boleh berterawih bersama

Namun kini,
Ramadhan dianggap beban yang menanti
Terawih sungguh mememenatkan kaki
Baik movie dilayan sendiri

Mengapa...
Di sekolah dahulu,
Al Mulk dan Tazkirah dijadikan santapan,
Segalanya terasa indah,bagai di syurga


Namun kini...
Segalanya rasa tidak keruan
Nampak orang berkopiah saja
Segera mengelak dari dijadikan buruan

Mengapa..
Dahulu kita mampu melakukannya
Walaupun ketika itu belum lagi mencapai tahap mumaiyiz
Segalanya dilakukan dengan senang hati

Namun kini..
Segalanya tinggal kenangan abadi
Apakah tidak bisa dikembalikan lagi..
Kenapa ini terjadi,
Ayuh tanyalah diri.
-------------------------------------------
Apakah faktornya?
Masa yang berlalu tiada henti?
Persekitaran yang berubah?
Pengaruh rakan?
Diri yang selalu melupai?
Atau 
Peningkatan ekonomi diri?

Yang pasti..
Bukan salah ibu mengandung..
Tiada bapa yang boleh mengandung..(mende aku ngarut ni..huhu)

Wallahuallam
Blogger Templates
Muhammad Aminuddin Ishak
Taman Pulau Gadong Jaya

"Dan berilah peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk orang orang mukmin"[51:55]

8 comments:

Nash said...

Yup...dulu lain...kini lain...
tapi kalo suma nk lain..susah ar....

rindukan zaman itu....kerna zaman dugaan nye masih kurg berbndg skang kan...

papepun....bapa kuda laut mengandung....hehehe (^_^)

Amin Baek said...

tu la..
da besa2 ni,rasa lain la plak..

haha..aah eh,xtpk lak kuda laut..cet..haha

Anonymous said...

like it~

Amin Baek said...

anon:thanx a lot..

ImanCo said...

yang penting bapa boleh nampak mengandung... tapi MENGAPA ye? hehehe

Amin Baek said...

imanCO:tu yang kita tak tau tu...
aik..ini macam lawak kasar jek..trasa ni..hahahahha

Zacko Wacko said...

ooohhh
terasa...

Amin Baek said...

zacko wacko:hahha..zack..
terasa ke..ini tidak ada kene mengena dengan yang hidup atau yg sudah meninggal dunia..hehe..

xdela..act dr pengalaman aku jugak..aku buat2 gak mende2 gtu..

hehehe..kantoi..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails